پنجشنبه ۸ آبان ۱۳۹۹
1399/07/23 - 17:35

فسادخیزترین بخش صنعت خودرو کجاست؟

وجود فضایی غیرشفاف و مبهم در فرآیند قراردادهای تأمین قطعات باعث عدم امکان نظارت گسترده توسط دستگاه‌های نظارتی شده است که درنتیجه موجب ایجاد بستری برای فساد مالی، افزایش غیرواقعی بهای تمام‌شده خودرو و ایجاد انحصار می‌شود.

امروز- یکی از گلوگاه‌های فسادخیز در صنعت خودروسازی بخش تأمین قطعات می‌باشد، وجود فضایی غیرشفاف و مبهم در فرآیند قراردادهای تأمین قطعات باعث عدم امکان نظارت گسترده توسط دستگاه‌های نظارتی می‌شود که درنتیجه موجب ایجاد بستری برای فساد مالی، افزایش غیرواقعی بهای تمام‌شده خودرو ، ایجاد انحصار و  در نتیجه کناررفتن ظرفیت‌های بالقوه و سالم از زنجیره می‌گردد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد بخش تأمین قطعات حدود 83 درصد بهای تمام‌شدۀ خودرو را تشکیل می‌دهد و مبارزه با فساد در این حوزه می‌تواند موجب کاهش بهای تمام‌شده خودرو گردد.

براساس دستورالعمل‌های موجود در شرکت‌های تأمین قطعات خودرو کلیۀ تأمین‌کنندگان موظف به ارائه آنالیز قیمت قطعات بر مبنای ارائه مستندات می‌باشند لیکن مواردی نظیر تهدید به تعطیلی خط توسط برخی تأمین‌کنندگان انحصاری (تک‌منبع)، فشار اتحادیه‌های صنفی و مسائلی از این دست سبب گردیده است آنالیزهای ارائه‌شده عمدتاً بدون ارائه مستندات کافی باشد و در نتیجه قیمت‌گذاری در فضایی غیرشفاف و بر مبنای چانه‌زنی صورت گیرد.

در گزارش هیئت تحقیق و تفحص از صنعت خودرو در خصوص قراردادهای تأمین قطعات با فناوری بالا مانند برخی قطعات سیستم‌های سوخت‌رسانی، سیستم مرکز کنترل موتور و غیره این مسئله ملموس‌تر می‌گردد. در این گزارش بیان شده است در یکی از روش‌های تأمین این قطعات خودروساز این قطعات را به‌صورت نیم‌ساخته یا ساخته‌شده کامل از منابع خارجی خریداری کرده و سپس آن را به قطعه‌ساز تحویل داده است که در نتیجه عمده فرآیند انجام‌شده توسط قطعه‌ساز برچسب‌گذاری و بسته‌بندی مجدد در قبال کارمزد مشخص است.

جالب‌تر این‌که تأمین‌کنندگان خارجی یا به‌عبارت واقعی‌تر واسطه‌های تجاری خارجی عمدتاً توسط قطعه‌ساز معرفی شده‌اند که این امر امکان تبانی و فساد مالی را افزایش می‌دهد چنان‌که براساس این گزارش با بررسی‌های انجام‌شده مشخص گردیده است که قطعات خریداری‌شده از واسطه‌های چینی حدود 25 درصد گرانتر از  منابع اصلی تأمین شده است، همچنین بخش دیگری از قطعات مذکور که توسط تأمین‌کنندگان داخلی تأمین گردیده است در فضایی غیرشفاف و فسادزا بدون مشخص شدن آنالیز قیمتی و میزان ارزبری صورت می‌گیرد و درنتیجه باعث می‌شود میزان حاشیه سود تمام‌شده قطعه تحویل‌داده‌شده به خودروساز مشخص نشود.

در مجموع این عدم شفافیت‌ها در منابع و قیمت تأمین قطعات امکان تخلفات مالی و تبانی در قراردادهای صورت‌گرفته را افزایش می‌دهد و در نتیجۀ آن می‌تواند افزایش غیرواقعی بهای تمام‌شده خودرو را به‌همراه داشته باشد، همچنین از نگاهی دیگر  این امر می‌تواند موجب افزایش شدت انحصار و درنتیجه خارج شدن تولیدکنندگان بالقوه و تجار سالم از فضای زنجیره تأمین قطعات خودروسازی گردد.

در طرح اخیر کمیسیون صنایع  و معادن مجلس شورای اسلامی به‌نام “طرح تحول بازار و صنعت خودروی سبک” برای مقابله با این مهم راهکاری ارائه شده است. در این راهکار ایران خودرو و سایپا برای عرضۀ خودرو در بورس کالا ملزم به انتشار عمومی اطلاعات مربوط به خرید تمام قطعات خودرو از جمله قیمت خرید قطعه و نام شرکت تأمین‌کننده و یا سازنده قطعه وغیره می‌باشد.

اگرچه این راهکار نمی‌تواند کلیۀ مشکلات زنجیره تأمین را حل کند اما با ایجاد شفافیت و دردسترس قرار دادن گستره‌ای از اطلاعات امکان نظارت و بررسی به‌منظور جلوگیری از فسادهای مالی را برای نهادهای نظارتی فراهم می‌کند و همچنین می‌تواند  فضایی رقابتی بین  تأمین‌کنندگان ایجاد و به خروج صنعت قطعه‌سازی از انحصار کمک کند.

 منبع: تسنیم
کد خبر : 1699
برچسب ها
اخبار مرتبط
نظرات بینندگان
بدون نظر
ثبت نظر
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
 
 
 
جتور اکس90؛ شاسی بلند 15 هزار دلاری کمپانی چری (+عکس)
رگولاتوری: ایرانسل برترین شرکت اینترنت ‌بی‌سیم ثابت در کسب رضایت کاربران
فرمول موفق تویوتا در ارائه مینی ون زیبا و پرقدرت(+عکس)
پایداری شبکۀ ایرانسل در بهاباد با وجود وقوع زلزله
دریافت مالیات از کشاورزان؛ آغازی برای یک پایان!
عدم پیوستن به FATF صادرات را محدود کرد
بخش عمده سکه و خودرو در سال ۹۷ را بانک‌ها و موسسات دولتی خریدند
کاهش 37 هزار و 471 واحدی شاخص بورس تهران
افزایش قیمت مواد شوینده مورد تایید سازمان حمایت است
واریز 27 هزار میلیارد تومان به «حساب خاص» رئیس جمهور
وزارت صمت گوش شنوا ندارد
سکه ۱۳ میلیونی شد
خودروسازان برای افزایش قیمت در پاییز مجوز گرفتند
تعلیق سنگین در بازار ارز
قیمت گوشت گوساله بین ۱۲۰ تا ۱۴۰ هزار تومان است
شیب کاهشی معاملات در بازار مسکن
سقوط آزاد بورس عربستان
تولید انواع خودرو افزایشی شد
کدام صنوف تهران از امروز تعطیل است؟
فرزندان «براگور» با ایرانسل آنلاین شدند
ارتباط تغییرات باکتری روده با اوتیسم
۳۳۴ هزار سیم‌کارت‌ به دلیل ارسال پیامک‌های مزاحم مسدود شد
واکسن کرونا آکسفورد قبل از کریسمس عرضه خواهد شد
اندازه‌گیری قد افراد با آیفون ۱۲ پرو
فیشینگ اطلاعات با تله آفیس و مسنجر فیس‌بوک
مشکلات اینترنت ۲۵ روستا رفع می‌شود
پیوند روح RS پورشه با فناوری روز در تولید لپ تاپ (+عکس)
مرسدس بنز 515 هزار دلاری فقط 10 دستگاه! (+فیلم و عکس)
حبس نفس بازار طلا در آستانه انتخابات آمریکا
دلار در سراشیبی
جولان کرونا نفت را ارزان‌تر کرد
پیش‌بینی کارشناسان از آینده بازار خودرو
بورس در نخستین هفته آبان‌ماه به کدام سمت می‌رود؟
قیمت دلار به ۲۹ هزار و ۲۵۰ تومان رسید
شاخص وارد کانال یک میلیون و۳۰۰هزار واحدی شد
شاخص بورس همچنان می‌ریزد؟
کاهش قیمت‌ها در بازار خودرو فقط روی کاغذ
جزییات افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی مواد شوینده و بهداشتی اعلام شد
افزایش ۴ برابری هزینه تولید نان حجیم
چرا مردم نرخ رسمی تورم را باور نمی‌کنند؟

 

 

صفحه نخست درباره ما تماس با ما RSS
INFO@TODAYONLINE.IR

همه حقوق این سایت متعلق به روزنامه «امروز» است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است