یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
1401/06/28 - 19:52

هدف از واردات خودرو، انتفاع اکثر مردم است نه گروه خاص

وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: آنچه به عنوان ابهام یا انحصار درباره آیین‌نامه واردات خودرو مطرح می‌شود، عدم تصویب دستورالعمل‌های اجرایی و ارائه جزییات آن است و این موضوع اصلاً به نفع گروه خاصی در نظر گرفته نشده است و اولویت انتفاع حداکثری مردم ایران است. 
بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی وزارت صمت، آنچه که به طور مشخص در زمینه واردات خودرو در بند (۳) ماده (۴) قانون ساماندهی صنعت خودرو عنوان شده آن است که واردکننده از نمایندگی رسمی خودروساز خارجی برخوردار باشد که این شرط توسط قانون گذار از جمله شروط صلاحیت‌های فنی و حرفه‌ای واردکنندگان در نظر گرفته شده است.علت این امر ارائه هرچه بهتر خدمات پس از فروش به خریداران خودروهای وارداتی و ورود شرکت‌های ماندگار در زنجیره صنعت خودرو کشور برای واردات است. متعاقب با این قانون، آیین‌نامه واردات خودرو توسط هیئت وزیران تصویب و به وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ شد.در این آیین‌نامه موضوعات ضوابط فنی واردات، نرخ سود بازرگانی علی‌الحساب، نحوه تخصیص ارز، انتقال فناوری در ازای واردات و نحوه واردات خودرو جهت حمل و نقل عمومی مستلزم دستورالعمل اجرایی هستند تا واردات محقق شود.
در حقیقت آنچه که به عنوان ابهام یا انحصار درباره آیین‌نامه واردات عنوان می‌شود، عدم تصویب دستورالعمل‌های اجرایی و ارائه جزئیات آن است و این موضوع اصلاً به نفع گروه خاصی در نظر گرفته نشده است و اولویت انتفاع حداکثری مردم ایران است.پس از ابلاغ آیین‌نامه واردات به وزارت صنعت، معدن و تجارت، کارگروه‌های تخصصی تشکیل و دستورالعمل ها با حداکثر هم افزایی در حال تدوین است.
نرخ سود بازرگانی علی‌الحساب به نحوی تعیین می گردد که علاوه بر ایجاد رقابت میان خودروهای اقتصادی وارداتی و خودروهای داخلی، منجر به کاهش قیمت خودروهای وارداتی قبلی نیز شود. نحوه تخصیص ارز با همکاری بانک مرکزی و در کارگروه تخصصی در حال نهایی سازی است. منظور از انتقال فناوری آن است که اگر واردکننده‌ای قصد سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو را داشته باشد، می‌تواند در یکی از پروژه‌های منتخب (مانند توسعه خودروی اقتصادی بومی) دفتر صنایع خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت به طور کامل یا به صورت مشارکتی سرمایه‌گذاری کند.همچنین اگر طرح کسب و کار شرکت واردکننده در زمینه سرمایه‌گذاری در بخشی از صنعت خودرو به تایید دفتر صنایع خودرو برسد، می‌تواند در آن موضوع سرمایه‌گذاری کند.واردکننده‌ای که قصد سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو و استفاده از سود حاصل از واردات در این حوزه را داشته باشد، علاوه بر اینکه در ارزیابی صلاحیت‌های فنی و حرفه‌ای امتیاز بیشتری اخذ می‌کند، سود در نظر گرفته شده برای ایشان نیز قابل افزایش متناسب با میزان سرمایه‌گذاری خواهد بود.گفتنی است هیچ یک از واردکنندگان الزامی بر انتقال فناوری ندارند، جزئیات این موضوع و نحوه ارزیابی و امتیازدهی به درخواست واردکنندگان در دستورالعمل ضوابط فنی ارائه خواهد شد.در این دستورالعمل، واردات خودروهای اقتصادی و خودروهای کم‌مصرف (با مصرف سوخت کمتر از ۵ لیتر) با کیفیت و همچنین نحوه و ظرفیت ارائه خدمات پس از فروش، هر کدام امتیازهای بالاتری دارد.در مورد ارائه خدمات پس از فروش، شرکت‌های واردکننده می‌توانند با تعمیرگاه‌های مورد تایید شرکت‌های بازرسی استاندارد همکاری کنند؛ اما داشتن نمایندگی مرکزی ضروری است.

کد خبر : 3722
برچسب ها
اخبار مرتبط
نظرات بینندگان
بدون نظر
ثبت نظر
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
 
 
 
سیر تا پیاز وام تشویقی 500 میلیون تومانی برای این زوج ها!
تولید زیرزمینی لوازم آرایشی تقلبی در ایران
ارتقای تبادل الکتریکی میان ایران و همسایگان
جایگاه اینترنت ایران یک پله سقوط کرد
شهرداری یکی از عوامل بحران زاد و ولد موش‌ها در سطح تهران است
هزینه های بالای احداث؛ مانعی بر سر راه توسعه گلخانه های کشور 
خداحافظی با چک‌ بی‌محل؛ با سقف اعتباری صدور چک آشنا شوید
ابلاغیه جدید برای حل مشکل طلافروشان صادر شد
کاهش قیمت میوه به ضرر کشاورز است! 
تکاپوی ایران برای تقویت حضور در بازارحلال
 آماد‌‌‌ه پرد‌‌‌اخت مالیات شوید‌‌‌
مرغ گران نمی‌شود‌‌‌‌‌
مسافران گوش به زنگ باشند‌
تغییر ماهیت بازار مسکن از سرمایه‌ای به مصرفی
۴۸ منطقه آزاد به میدان آمده اند؟
جزئیاتی از کشف یک آسیب‌پذیری در مرورگر گوگل کروم
فروش کارتن یخچال کره‌ای با قیمت‌های میلیونی
شرایط دریافت وام ۳۰۰ میلیونی برای مستاجران اعلام شد
اختصاص یارانه شیرخشک به هر نوزاد تا سقف ۱۰ قوطی در ماه
سقف ۷ هزار لیتری هر کارت آزاد سوخت
شاید تسهیلات بانکی برای خواصی مثل زنجانی‌ها و شهرام جزایری‌ها پرداخت می‌شود اما به مردم محروم نه
تضمین نقش محوری شرکت‌های دولتی در توسعه اقتصادی
بازگشت لاتاریِ ثبت‌نام خودرو!
اطلاعیه وزارت کار برای متقاضیان سهام عدالت: به ما زنگ نزنید
تأمین آب تالاب هورالعظیم در اولویت است
سامانه خودنویس از دسترس خارج شد
طرح صیانت در دستورکار صحن علنی مجلس
بازار نیمه تعطیل است
چالش های توسعه استانی براساس برنامه هفتم
راه تامین ۱۶۰ میلیارد دلار برای توسعه میادین نفت و گاز 
لوازم خانگی ایرانی، هم از دوبی گرانتر است، هم از محصولات خارجی بی کیفیت تر است
 گوجه فرنگی و پیاز فعلا ارزان نمی‌شوند
خطر زندان بیخ گوش فروشندگان مسکن ملی
صف های خرید مرغ برچیده شد
پیوست عدالت در مالیات های مستقیم!
نرخ فرونشست محدوده تخت جمشید به ۱۷ سانتیمتر رسید
بدهی دولت به فروشندگان در طرح یارانه کالا برگ
قیمت عجیب و باورنکردنی میوه در بازار تهران
جرایم سنگین برای استخراج‌کنندگان غیرقانونی رمزارز
شگردهای دولت برای پیشرفت نهضت ملی مسکن

 

 

صفحه نخست درباره ما تماس با ما RSS
INFO@TODAYONLINE.IR

همه حقوق این سایت متعلق به روزنامه «امروز» است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است