سه شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۹
۱۳۹۹/۰۴/۳۱ - ۱۷:۲۳

شرط عجیب بانک‌ها برای پرداخت وام ۶ میلیونی به رانندگان اتوبوس

مدیرکل مسافری سازمان راهداری گفت: با وجود آنکه بانک مرکزی منابع وام کرونایی را به بانک‌ها داده، اما بانک‌های عامل از پرداخت این تسهیلات خودداری می‌کنند.

امروز- داریوش باقرجوان درباره اعطای تسهیلات کرونایی به بخش حمل و نقل جاده‌ای مسافر اظهار داشت: بر اساس روالی که تعریف شد، مشمولان دریافت این تسهیلات به چند گروه تقسیم شدند؛ یکی رانندگان خودمالک بودند؛ گروه دیگر، رانندگانی بودند که برای مالکان اتوبوس و سایر وسایل نقلیه عمومی جاده‌ای کار می‌کنند و دیگری هم شرکت‌های حمل و نقل و تعاونی‌های مسافری بودند.

وی افزود: شرکت‌های حمل و نقل مسافری به ازای تعداد کارکنان این شرکت‌ها که برای آنها حق بیمه واریز می‌شود، می‌توانند به ازای هر نیرو، ۱۲ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند.

مدیرکل حمل و نقل مسافری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در خصوص رانندگان اتوبوس و دیگر وسایل نقلیه مسافری عمومی بین شهری تصریح کرد: این افراد، ۱۳ هزار و ۱۵۱ نفر بودند که به هر راننده، ۶ میلیون تومان تسهیلات اعطا می‌شود که تضامینی که برای این ۶ میلیون تومان در نظر گرفته شده، چک و سفته بوده است.

وی ادامه داد: همه این رانندگان در سامانه کارا وابسته به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت نام کرده‌اند و قرار بود بیش از تضامین مذکور (چک و سفته) بانک‌ها ضمانت دیگری از رانندگان تقاضا نکنند.

باقرجوان یادآور شد: منابع اعتباری را هم دولت تأمین کرده و در اختیار بانک‌های عامل گذاشته است؛ اما مشکلی وجود دارد؛ بانک‌ها به رانندگان گفته‌اند که باید سند اتوبوس به نام آنها باشد؛ این در حالی است که راننده‌ها ممکن است یک فرد حقوق بگیر باشند و برای مالک اتوبوس کار کنند؛ ولی بانک می‌گوید اگر سند خودرو به نام او نیست، وام ۶ میلیونی به راننده تعلق نمی‌گیرد و تسهیلات به آنها داده نمی‌شود اگرچه این مشکل از سوی همه بانک‌های عامل اعطای تسهیلات کرونایی بروز نکرده، اما در عمل بانک‌هایی هم که این تسهیلات را اعطا کرده‌اند، بسیار کم هستند.

فقط ۳ درصد مشمولان موفق به دریافت وام شدند

به گفته مدیرکل حمل و نقل مسافری سازمان راهداری، تا کنون ۲ تا ۳ هزار نفر از ۱۱۳ هزار و ۱۵۱ راننده مشمول این تسهیلات، توانسته‌اند وام ۶ میلیونی بگیرند.

وی درباره پیگیری‌های سازمان راهداری برای رفع این معضل بیان داشت: مجری طرح اعطای تسهیلات کرونایی به کسب و کارهای آسیب دیده از شیوع این ویروس، وزارت رفاه است خط اعتباری هم در اختیار این وزارت خانه قرار گرفته است. وزارت کار برای اجرای این طرح، سامانه کارا را راه اندازی کرده و ما نیز در سازمان راهداری به این سامانه دسترسی داریم ولی راهبر این سامانه وزارت کار است و پیگیری پرداخت‌های بانکی نیز با همین وزارت خانه است.

رانندگان «الان» به این وام نیاز دارند نه ۳ ماه دیگر!

باقرجوان افزود: عبدالهاشم حسن نیا رئیس سازمان راهداری و معاون وزیر راه، مکاتباتی برای پیگیری تسهیلات کرونایی ۶ میلیون تومانی رانندگان اتوبوس با عیسی منصوری معاون توسعه اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی داشت؛ مکاتباتی هم شخص وزیر راه و شهرسازی با معاون اول رئیس جمهور در دست اقدام دارد تا این گره باز شود رانندگان اتوبوس با توجه به اینکه با کاهش ۵۱ درصدی مسافر مواجه شده‌اند، به شدت به این تسهیلات نیاز دارند و دچار مشکل هستند؛ صحیح نیست بانک‌ها این‌طور رانندگان اتوبوس را اذیت کنند. پرداخت این تسهیلات تا ۳ ماه آینده که دیگر دردی از آنها درمان نمی‌کند؛ رانندگان اتوبوس در حال حاضر به این ۶ میلیون تومان نیاز دارند.

وی درباره علت سخت‌گیری بانک‌های عامل اعطای تسهیلات کرونایی، آن هم در حالی که تأمین اعتبار آن از محل صندوق توسعه ملی بوده و بانک هیچ نقشی در تأمین این اعتبار نداشته، گفت: بانک‌ها نباید خارج از بخشنامه‌های وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و ستاد ملی مبارزه با کرونا اقدام کنند؛ خط اعتباری ایجاد شده است و بانک حق ندارد بگوید آن را پرداخت نمی‌کنم؛ به خصوص که ستاد ملی مبارزه با کرونا برای اعطای تسهیلات ۶ میلیون تومانی، تضامین ساده‌ای در نظر گرفته تا به سرعت به رانندگان اتوبوس اعطا شود؛ این بانک‌ها هستند که از بخشنامه‌های صادره از نهادهای بالادستی، برداشت نامتعارف خود را ارائه می‌کنند.

این مقام مسئول در سازمان راهداری افزود: رانندگانی که بر روی اتوبوس‌های دیگران فعالیت می‌کنند، بیش از همه از کرونا متضرر شده‌اند؛ آن وقت بانک‌ها بیشترین سخت‌گیری را نسبت به این افراد اعمال می‌کنند. وزارت کار و بانک مرکزی هم باید پیگیری کنند تا این وام‌ها به سرعت پرداخت شود.

 منبع: مهر
کد خبر : 458
برچسب ها
اخبار مرتبط
نظرات بینندگان
بدون نظر
ثبت نظر
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
 
 
 
عقبگرد بورس
یارانه نقدی می‌تواند ۱۰ برابر شود
پراید ۹۳ میلیونی در بازاری با رکود کامل
چرا تغییر اطلاعات مشمولان سهام عدالت در سامانه ثبت نمی‌شود؟
«تسهیلات بنگاه های آسیب دیده از کرونا» را از «ایوا» بگیرید
تخمین‌های بنیادی از آینده بانک پاسارگاد
تشریح اقدامات، اهداف و نحوه تعامل با مشتریان بانک صنعت و معدن
تسهیلات ۲۰۰ میلیون ریالی بانک مهر ایران برای فرهنگیان
هیچگونه برنامه‌ای برای تعدیل پرسنل بانک‌های ادغامی نداریم
کاهش دامنه نوسان معاملات بورس به ۲ درصد تکذیب شد
بورس از نقطه قرمز عبور کرد
ورود 3 میلیون 580 هزار نفر جدید به بورس در سال جاری
رشد 30 درصدی درآمدهای مالیاتی
کاهش قیمت نفت در راه است
سود وام ودیعه مسکن ۱۲درصد شد
روز سخت شاخص در راه است
درخواست همراه اول از مالکین سیم‌کارت‌های اعتباری غیرفعال
کراس اوور خوش ساخت آلمانی در لباس قرمز کارمین! (+تصاویر)
برای نخستین بار بیش از 3 هزار ساعت از تاریخچه مخابرات دیجیتالی شد
هشدار پلیس فتا نسبت به سوء استفاده از طرح رجیستری
سیم‌کارت‌های گم‌شده در معرض بیشترین سوءاستفاده‌ها
جدیدترین آمار ضریب نفوذ تلفن ثابت در کشور اعلام شد
ربات ها کووید ۱۹ را از مرکز شهر پاکسازی می کنند
اینترنت رایگان برای عزاداری‌های محرم
واکسیناسیون گسترده روسیه علیه کرونا از ماه مهر آغاز می‌شود
دورکاری کارمندان مایکروسافت تا سال 2021 ادامه می یابد
روند فیلترینگ یک اپلیکیشن در آمریکا
تکمیل هر حمله فیشینگ 21 ساعت طول می کشد
افزایش ۹۵ درصدی ضمانتنامه‌های ریالی در بانک صنعت و معدن
مدیریت شعب البرز بانک رفاه در تجهیز مراکز درمانی استان مشارکت کرد
خاموشی های اخیر ارتباطی با صادرات ندارد
برای دریافت خسارت برقی اقدام کنید
نرخ تورم فرانسه چهار برابر شد
خروج بی سر و صدای سوداگران از بازار ارز
شاخص بورس از مرز ۲ میلیون واحد عبور کرد
مزد اضافه‌کاری کارگران با دستمزد امسال چقدر است؟
خبرهای خوش از تغییرات وام ودیعه در راه است
بیت‌کوین به 12 هزار دلار رسید
سهام عدالت اموات، الکترونیکی واگذار می‌شود
کاهش ۶۰ درصدی پذیرش مهمان در تهران

 

 

صفحه نخست درباره ما تماس با ما RSS
INFO@TODAYONLINE.IR

همه حقوق این سایت متعلق به روزنامه «امروز» است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است