یکشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
۱۳۹۹/۰۵/۰۷ - ۱۹:۴۷

وضعیت مبهم ترخیص خودروهای دپو شده

بیش از یک ماه از تمدید زمان برای تعیین تکلیف مانده خودروهای وارداتی گذشته و در حالی مسئولان گمرکی از بسته شدن پرونده این خودروها خبر می دهند که مشخص نیست بیش از ۳۰۰۰ خودرویی که باقی مانده بود چگونه تعیین تکلیف شده اند، آن هم در شرایطی که حدود ۱۱۰۰ دستگاه بدون ثبت سفارش بوده و امکان ترخیص نداشتند.

امروز- اواخر خرداد ماه بود که مهلت ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک برای بار چهارم تمدید شد تا صاحبان آنها بتواند اقدام کنند، اما این در حالی بود که بعد از خروج بخشی از این خودروها در دوره های قبل، حدود ۳۷۱۹ دستگاه دیگر در گمرکات و بنادر باقی مانده بود که از این تعداد حدود ۲۴۷۱ دستگاه خودروهای دارای پرونده قضایی بوده و طبق مصوبه دولت نیاز به تمدید زمان برای ترخیص نداشتند و ۱۲۴۸ دستگاه دیگر نیز نیازمند تمدید زمان بودند که ۱۱۰۰ دستگاه آنها بدون ثبت سفارش بود.

در حالی بیش از یک ماه از مهلت جدید گذشته و جزئیاتی در رابطه با تعیین تکلیف این خودروها اعلام نشده که اخیرا رئیس کل گمرک اعلام کرده «به غیر از خودروهای که در محاکم قضایی بودند که تعداشان کمتر از ۳۰۰۰ دستگاه است، پرونده خودروهای وارداتی در گمرک بسته شده است».

این در حالی است که از مانده خودروها حدود ۲۴۷۱ دستگاه دارای پرونده قضایی بود که رئیس کل گمرک به آن اشاره کرد و باید از ۱۱۴۸ دستگاه دیگر برای ۱۱۰۰ دستگاه ثبت سفارش انجام می شد تا امکان ترخیص پیدا کنند و بارها ارونقی – معاون فنی گمرک – تاکید کرده بود که «برای ترخیص این خوردها باید وزارت صمت نسبت به باز کردن ثبت سفارش اقدام کنند در غیر این صورت امکان ترخیص نخواهند داشت و غیر این صورت تمدید زمان فقط برای خروج ۱۴۸ دستگاه خواهد بود».

در حدود سه سال اخیر ثبت سفارش خودرو بسته شده و امکان واردات وجود ندارد و از این رو برای خودروهای مانده در گمرک ک بدون ثبت سفارش هستند باید به صورت استثنا ثبت سفارش باز می شد که البته ظاهرا مخالفت هایی هم در این رابطه وجود داشت و در مدت اخیر نیز خبری از موافقت وزارت صمت یا دولت با این موضوع نبوده است.

بر این اساس، گرچه در این مدت گمرک توضیحی در رابطه با چگونگی بسته شدن پرونده خودروها به غیر از آنهایی که ورونده قضایی دارند ارائه نکرده است، اما اگر با ثبت سفارش موافقت نشود تنها راه تعیین تکلیف آنها به اعلام متروکه شدن و واگذاری به سازمان اموال تملیکی ختم شده و دیگر در اختیار صاحبان قرار نخواهد گرفت.

گفتنی است؛ در چند سال گذشته حدود ۱۲ هزار و ۲۶۱ دستگاه خودرو به مرور وارد شده بود که به دلیل تغییر ضوابط واردات خودرو ممنوعیت ثبت سفارش و ممنوعیت واردات خودرو و همچنین تحولات سیاست‌های ارزی امکان ترخیص پیدا نکردند تا این‌که بعد از رایزنی‌های بسیار در دی‌ماه سال ۱۳۹۷ هیات دولت تحت شرایطی با ترخیص این خودروها موافقت کرد که براین اساس زمان چهارماهه‌ای تعیین شد که در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۸ به پایان رسید و مجدد دو ماه دیگر تمدید شد و در پایان گزارش‌های رسمی نشان داد در آن دو مرحله ۷۱۵۳ دستگاه ترخیص شد و ۵۱۰۸ دستگاه دیگر باقی‌ ماند.

به هر صورت در ۲۹ بهمن‌ماه سال گذشته بار دیگر فرصت سه‌ماهه‌ای در اختیار صاحبان خودرو قرار گرفت، اما به هر ترتیب پایان زمان با خروج تمامی خودروها همراه نشد و آمار نشان داد که ۱۳۸۹ دستگاه ترخیص و ۳۷۱۹ دستگاه دیگر باقی مانده است، ولی بار دیگر فرصت سه ماهه ای از اواخر خرداد ماه در اختیار صاحبان این خودروها قرار گرفته است.

 منبع: ایسنا 
کد خبر : 608
برچسب ها
اخبار مرتبط
نظرات بینندگان
بدون نظر
ثبت نظر
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
 
 
 
متقاضیان وام اجاره از ۲۱ مرداد به بانک معرفی می شوند
پای مشمولان غیرمستقیم سهام عدالت به بورس باز شد
تیوولی‌های ۵۵۳ میلیونی
آخرین وضعیت ارزهای برنگشته و متخلفان ارزی
قیمت سهام بعضی شرکتها متناسب با ارزش ذاتی آن نیست
ثبت ۴.۵ میلیون دقیقه ترافیک خروجی بین‌الملل
سیم‌کارتتان را بدون سند زدن، واگذار نکنید
ایران چک جدید ۱۰۰ هزار تومانی رونمایی شد+عکس
جزییات ورود شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت به بورس
توزیع اینترنت رایگان بین خبرنگاران از امشب
گرانی خودرو به گردن دلار افتاد
همتی: کاهش نرخ ارز در راه است
شاسی بلند جدید کادیلاک با طراحی متفاوت و نمایشگر قطری 33 اینچی! (+تصاویر)
M8 کابریولت کامپتیشن؛ باواریایی قدرتمند در لباس سبز سیگنال! (+تصاویر)
پرداخت مرحله اول مطالبات معوق بازنشستگان فولاد در آستانه عید غدیر
نباید از خودروسازان توقع کیفیت داشت!
شاخص بورس قله ۲.۰۰۰.۰۰۰ واحد را پس گرفت
مسکن مهرهای تکمیل نشده نیاز به اخذ دفترچه قسط ندارند
پیگیری واردکنندگان برنج از بانک مرکزی بی‌نتیجه ماند
دلایل گرانی قیمت مرغ
وعده ربیعی برای تصویب حق مسکن کارگران
کرونا با رفتار اقتصادی تهرانی‌ها چه کرد؟
۳۰ درصد از سهام عدالت چند؟
تقاضای جهانی نفت ۸ درصد سقوط می‌کند
رشد ۳۰۰ درصدی منابع بانک مهر ایران در ۳ سال
مدیر جدید امور بازرسی بانک کارآفرین معرفی شد
اعلام نرخ حق الوکاله بانک پارسیان در سال ۹۹
LC 500؛ زیباترین کانورتیبل ژاپنی 2021 (+تصاویر)
اجاره دلاری واحدهای مسکونی در شمال تهران حقیقت دارد؟
آیا کشور امکان تخصیص واریز یارانه جدید بنزین را دارد؟
کلاهبرداری مجازی در پوشش سایت های حراجی
احتمال تعطیلی پاساژ‌های پرترددی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند
مالیات را زودتر بدهید جایزه بگیرید
جامانده مجلس یازدهم پست دولتی گرفت
بازار فولاد هم دلال بازی شد
«پژو۲۰۰۸» ۷۴۰ میلیون تومان شد
مخالفت وزیر اقتصاد با بحث جاماندگان سهام عدالت
ضرر ۲۸۰۰ میلیارد تومانی «هیئت دولت» حسن روحانی به سفره ۱۴ میلیون کارگر
دلایل افزایش قیمت گوشت گوسفندی
وضع شرکت‌های نفتی و پتروشیمی در بورس خوب است

 

 

صفحه نخست درباره ما تماس با ما RSS
INFO@TODAYONLINE.IR

همه حقوق این سایت متعلق به روزنامه «امروز» است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است