دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
1401/12/21 - 20:53

سرنوشت تلخ قزل‌آلاهایی که مردم پول خریدنش را ندارند

۱۵:۴۵مدیرعامل اتحادیه تعاونی ماهیان سردابی گفت: باتوجه به اینکه قیمت ماهی قزل آلا در توان خرید مردم نیست تقاضای خرید آن در داخل بسیار کم است و بازار داخلی جذاب نیست، لذا بازار صادرات این محصول خوب شده و کشورهای جنوب خلیج فارس، عراق و روسیه مشتریان این محصول هستند.
 آرش نبی زاده،  با بیان اینکه امسال حدود ۹۰ تا ۱۰۰ هزار تن ماهی قزل آلا در کشور تولید شده است، گفت: پیش‌بینی می‌شود سال آینده حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد تولید افزایش یابد، زیرا بازارهای صادراتی خوبی ایجاد شده و انگیزه تولیدکنندگان نیز بالا رفته است.
وی ادامه داد: اگر بتوانیم بازارهای صادراتی را حفظ کنیم و آنها را توسعه دهیم میزان تولید ماهی قزل آلا تا ۱۴۰ هزار تن هم خواهد رسید. البته بارندگی های امسال نیز در بسیاری از مزارع امیدواری ایجاد کرده است، زیرا مشکل کم آبی وجود ندارد.
مدیر عامل اتحادیه تعاونی ماهیان سردآبی اضافه کرد: سال گذشته بیشترین صادرات ماهی قزل آلا به روسیه بود ولی امسال کشورهای جنوب خلیج فارس و عراق نیز بازارهای هدف صادراتی ما شده اند.
به نقل از اقتصاد100، وی با بیان اینکه تقاضای خرید ماهی قزل آلا در داخل بسیار کم است و بازار داخلی جذاب نیست، گفت: قیمت‌ این ماهی در توان خرید مردم نیست. همچنین قیمت ماهی قزل آلا در بازار داخلی نیز حتی به اندازه قیمت تمام شده تولید نیست، به همین دلیل تولیدکنندگان تمایل دارند محصولات خود را صادر کنند.
به گفته وی، حتی هیچ حرکت فرهنگی برای مصرف ماهی نمی شود. نبی زاده در پاسخ به اینکه چرا قیمت ماهی قزل آلا متناسب با توان خرید مصرف کنندگان نمی شود، گفت: ۶۰ تا ۷۰ درصد قیمت تمام شده تولید مربوط به خوراک است. وقتی خوراک بر اساس نوسانات ارز تغییر می کند و حمایتی از این بخش نمی‌شود تولیدکنندگان مجبور می شوند خوراک آبزیان خود را از بازار آزاد خریداری کنند که طبیعتاً قیمت محصول نهایی نیز بالا می رود.
وی در پاسخ به این سوال که آیا شیلات کمکی به تولیدکنندگان در راستای کاهش هزینه های آنها نمی کند، گفت: یک مزرعه  ۱۰۰ تنی که مزرعه متوسطی هم حساب می شود حدود پنج میلیارد تومان هزینه خوراک دارد. شیلات کارتی که برای آبزی پروران در نظر گرفته شده نمی تواند حتی بخش کوچکی از این هزینه ها را هم تامین کند و مختص به مزارع کوچک و خانگی است. وی در پایان گفت: در حال حاضر قیمت عمده فروشی سر مزارع ماهی قزل آلای معمولی بسته به نوع و اندازه آن حدود ۱۰۸ تا ۱۱۲ هزار تومان و قیمت عمده فروشی در تهران ۱۱۵ تا ۱۱۷ هزار تومان است.  قزل آلای سالمون نیز سر مزرعه با وزن کمتر از ۱.۵ کیلو،  ۱۲۰ تا ۱۲۳ هزار تومان و قیمت عمده فروشی در تهران نیز حدود ۱۳۰ هزار تومان است.

کد خبر : 4550
برچسب ها
اخبار مرتبط
نظرات بینندگان
بدون نظر
ثبت نظر
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
 
 
 
قرارداد ۲.۷میلیارد دلاری با پتروشیمی‌ها برای تولید بنزین
۱۳۴ میلیون دلار برنج هندی به ایران صادر شده است
چه کسی گفته پنجشنبه وجمعه مقدس است؛ قرآن هم می‌گوید بعد نمازجمعه بروید دنبال کسب وکار
نمی‌توانیم پول صادرات لوازم خانگی به عراق را بگیریم
مُهر سکوت بر لب کارگران ناراضی از ترس بیکاری
شگرد افزایش کارایی و رقابت‌پذیری در اقتصاد
پاک کردن بحران استقراض‌های هنگفت!
 پای رانت به فضای مجازی کشیده شد
شناسایی فرصت‌های جدید در صنایع بالادست صنعت پتروشیمی
سرنوشت محموله‌های حاوی روغن در بندر عباس به کجا رسید؟
عدس 71 درصد و لوبیا سفید 130 درصد گران شد
مهلت بخشودگی جرایم مالیاتی تمدید شد
تقلای مدیرعامل اتحادیه دام سبک برای گرانی گوشت قرمز!
چشم بسته دولت بر حاشیه نشین های پایتخت
کاهش ۷۰ درصدی صادرات خشکبار ایران
گشودن دریچه‌ صادراتی جدید به روی دنیا
هشدار درباره فروش طلا با عیار پایین
حساب بانکی چه کسانی مشمول مالیات می‌شود؟
جدیدترین راهکار خرید و فروش خودروهای کارکرده!
ریخت و پاش تبلیغاتی «آینده» با جیب خالی
تن ماهی و رب گوجه چند درصد گران می‌شود؟
سقف معافیت مالیاتی برای اشخاص غیرتجاری مشخص شد
متقاضیان نهضت ملی مسکن باید هر ۲ ماه ۴۰ میلیون واریز کنند
مردم می‌گویند دولت از بالا رفتن قیمت دلار خوشحال می‌شود 
دلار باز هم ارزان شد ولی تقاضایی نیست!
«مالیات بر عایدی سرمایه» علیه سوداگری
دودی که از سیانور خطرناک‌تر است
خداحافظی با اقتصاد زیرزمینی
دستمزد کارگران از تورم عقب مانده است
کارت بانکی ۶ بانک حذف می‌شود
قیمت پیاز اولین شوک بازار در سال ۱۴۰۳
قیمت عجیب حواله‌های خودرو؛ ۱۲ میلیارد تومان ناقابل!
عرضه قارچ بالاتر از کیلویی ۱۰۰ هزارتومان گرانفروشی است
خطر ریزگرد‌های قم بیخ گوش تهران
اگر سود سهام عدالت نگرفتید بخوانید
کارگر و کارآفرین دو همکار در خط مقدم نبرد اقتصادی
حمایت و توانمندسازی مردم برای زندگی سالم
افزایش شیب کاهش فشار مالیاتی بر تولید
جایگاه مبهم خصوصی سازی و بخش خصوصی در تولیدات صنعتی
حلقه مفقوده برندسازی در سبک زندگی ایرانی

 

 

صفحه نخست درباره ما تماس با ما RSS
INFO@TODAYONLINE.IR

همه حقوق این سایت متعلق به روزنامه «امروز» است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است