دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
1402/05/09 - 20:09

سوریه هم استاندارد خودروهای داخلی را رد کرد

در حالی که وزیر راه و شهرسازی از بازگشت خودروهای ایران به کشور سوریه خبر داده اما سوریه خودروهای ایرانی را استاندارد نمی‌بیند و شرط شروع به فعالیت دوباره این دو شرکت را، افزایش سطح کیفی محصولات می‌داند.
صبح امروز 9 مرداد ماه، جلسه افتتاحیه کمیته پیگیری اسناد و تفاهمات دو کشور ایران و سوریه (در جریان سفر رئیس جمهور کشور به دمشق در اردیبهشت 1402) به ریاست مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی و محمدسامر الخلیل، وزیر اقتصاد و تجارت خارجی روسیه برگزار شد.
طبق سخنان بذرپاش، دو خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران خودرو و سایپا که از قبل سرمایه‌گذاری‌هایی جهت تولید خودرو در خاک سوریه داشتند، می‌توانند دوباره به این کشور بازگردند. البته طرف سوری استانداردهایی دارد که این دو شرکت باید آن‌ها را رعایت کند.ایران خودرو و سایپا در سال‌های گذشته و در خاک سوریه فعالیت داشتند اما به دلیل استانداردهای این کشور، تولید آن‌ها تقریباً متوقف شد. بنابراین حتی سوریه نیز خودروهای فعلی تولید شده در داخل کشور را استاندارد نمی‌بیند و شرط شروع به فعالیت دوباره این دو شرکت را، افزایش سطح کیفی محصولات می‌داند.
افزایش سطح کیفی محصولات تنها برای صادرات
پیش از این، خودروسازهای ایرانی سابقه صادرات و تولید خودرو در کشورهایی مانند جمهوری آذربایجان، ارمنستان، عراق و برخی کشورهای آفریقایی را نیز داشتند و در اغلب موارد، دیده شده که محصولات صادراتی از لحاظ کیفی، در سطح بالاتری نسبت به محصولات عرضه شده در داخل کشور قرار دارند. چراکه درصورت غیر استاندارد بودن خودروهای صادراتی، کشور مقصد قطعاً آن‌ها را باز می‌گرداند.
برای مثال در سال 1401، وزارت صنایع و بازرگانی کشور روسیه به دلیل کیفیت پایین خودروهای ایرانی با واردات آن‌ها مخالفت کرد؛ هرچند که طبق اخبار جدید، خودروسازان بزرگ کشور موفق به صادرات محصولات خود شدند.
سال 1400 نیز کشور عراق خودروهای ایرانی را قبول نکرد و به دلیل کیفیت پایین، آن‌ها را باز فرستاد. خودروساز‌ان ایرانی، محصولات خود را مطابق با قوانین ۸۵گانه اروپا تولید می‌کنند اما عراقی‌ها اصرار دارند که در خودروهای تولید شده ایمنی و آلایندگی توجه شود؛ چرا که این کشور طبق نظر استاندارد‌های کشور‌های حوزه خلیج فارس، عمل می‌کند. در مورد کشور عراق نیز اخیراً اخباری مبنی‌بر صادرات محصولات مونتاژی کشور همچون جک J4 به گوش می‌رسد.
سال 2016 میلادی، ایران خودرو خط تولیدی در کشور آذربایجان راه‌اندازی کرد که به واسطه آن، محصولاتی همچون سمند و دنا در این کشور مونتاژ می‌شد. اما این کشور به دلیل پایین بودن سطح ایمنی خودروهای ایرانی (مانند نداشتن ESP) قصد توقف عرضه این خودروها را داشت. پس از آن شرکت ایران خودرو تغییراتی در محصولات صادراتی اعمال کرد که موجب از سرگیری تولید آن‌ها در خاک جمهوری آذربایجان شد. البته پس از آغاز درگیری میان این کشور و ارمنستان، پروژه تولید خودرو در آذربایجان مسکوت ماند.خودروسازان داخلی با تولید محصولات غیر ایمن و بی‌کیفیت بارها ثابت کردند که نه‌تنها ارزشی برای مصرف کننده داخلی قائل نیستند، بلکه درصورت ارتقاء سطح کیفی محصولات، این موارد را برای خودروهای داخل کشور اعمال نمی‌کنند.
به نقل از تجارت‌نیوز، علاوه‌بر خودرو، احداث کارخانه تولید لاستیک نیز در دستور کار قرار گرفته و ایران می‌خواهد فعالیت‌های اقتصادی خود را در سوریه را گسترش دهد.

کد خبر : 4997
برچسب ها
اخبار مرتبط
نظرات بینندگان
بدون نظر
ثبت نظر
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
 
 
 
شگردهای دولت برای پیشرفت نهضت ملی مسکن
قرارداد ۲.۷میلیارد دلاری با پتروشیمی‌ها برای تولید بنزین
۱۳۴ میلیون دلار برنج هندی به ایران صادر شده است
چه کسی گفته پنجشنبه وجمعه مقدس است؛ قرآن هم می‌گوید بعد نمازجمعه بروید دنبال کسب وکار
نمی‌توانیم پول صادرات لوازم خانگی به عراق را بگیریم
مُهر سکوت بر لب کارگران ناراضی از ترس بیکاری
شگرد افزایش کارایی و رقابت‌پذیری در اقتصاد
پاک کردن بحران استقراض‌های هنگفت!
 پای رانت به فضای مجازی کشیده شد
شناسایی فرصت‌های جدید در صنایع بالادست صنعت پتروشیمی
سرنوشت محموله‌های حاوی روغن در بندر عباس به کجا رسید؟
عدس 71 درصد و لوبیا سفید 130 درصد گران شد
مهلت بخشودگی جرایم مالیاتی تمدید شد
تقلای مدیرعامل اتحادیه دام سبک برای گرانی گوشت قرمز!
چشم بسته دولت بر حاشیه نشین های پایتخت
کاهش ۷۰ درصدی صادرات خشکبار ایران
گشودن دریچه‌ صادراتی جدید به روی دنیا
هشدار درباره فروش طلا با عیار پایین
حساب بانکی چه کسانی مشمول مالیات می‌شود؟
جدیدترین راهکار خرید و فروش خودروهای کارکرده!
ریخت و پاش تبلیغاتی «آینده» با جیب خالی
تن ماهی و رب گوجه چند درصد گران می‌شود؟
سقف معافیت مالیاتی برای اشخاص غیرتجاری مشخص شد
متقاضیان نهضت ملی مسکن باید هر ۲ ماه ۴۰ میلیون واریز کنند
مردم می‌گویند دولت از بالا رفتن قیمت دلار خوشحال می‌شود 
دلار باز هم ارزان شد ولی تقاضایی نیست!
«مالیات بر عایدی سرمایه» علیه سوداگری
دودی که از سیانور خطرناک‌تر است
خداحافظی با اقتصاد زیرزمینی
دستمزد کارگران از تورم عقب مانده است
کارت بانکی ۶ بانک حذف می‌شود
قیمت پیاز اولین شوک بازار در سال ۱۴۰۳
قیمت عجیب حواله‌های خودرو؛ ۱۲ میلیارد تومان ناقابل!
عرضه قارچ بالاتر از کیلویی ۱۰۰ هزارتومان گرانفروشی است
خطر ریزگرد‌های قم بیخ گوش تهران
اگر سود سهام عدالت نگرفتید بخوانید
کارگر و کارآفرین دو همکار در خط مقدم نبرد اقتصادی
حمایت و توانمندسازی مردم برای زندگی سالم
افزایش شیب کاهش فشار مالیاتی بر تولید
جایگاه مبهم خصوصی سازی و بخش خصوصی در تولیدات صنعتی

 

 

صفحه نخست درباره ما تماس با ما RSS
INFO@TODAYONLINE.IR

همه حقوق این سایت متعلق به روزنامه «امروز» است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است