امروز- لیلا زمانی
صنعت لوازم خانگی بعد از تحریمهای سال 1397 مسیر جدیدی در پیش گرفت؛ از یک طرف برندهای خارجی اقدام به خروج از کشور کردند و از طرف دیگر دولت سیاستهایی را برای افزایش نقش تولیدکنندگان داخلی در تأمین نیاز داخلی به کار گرفت. اما اکنون وضعیت چگونه است؟ صنعت لوازم خانگی ایران دارای تولیدکنندگان متعددی از میان بخش خصوصی کشور است که همین امر مانع از ایجاد انحصار در این صنعت شده است. به گفته معاون وزیر صنعت در حال حاضر مشکلات صنعت لوازم خانگی به تامین ارز، مالیات و تامین اجتماعی بر میگردد، در حالی که برخی قوانین مربوط به اوایل انقلاب است و باید اصلاح شوند.
دانش بنیان ها باید موتور نوآوری صنعت باشند
محمد حسین تهرانچی، مدیر عامل شرکت نانیوا و از اعضای انجمن صنایع لوازم خانگی با اشاره به ۴۲ سال فعالیت صنعت لوازم خانگی با ۳۱۲ عضو واحد تولیدی اعم از تامین کنندگان قطعات، مواد، محصولات نهایی و غیره گفت: صنعت لوازم خانگی بعد از خودروسازی دومین صنعت پیشرو و موثر در اقتصاد ایران و GDP است.این نماینده انجمن خاطر نشان کرد: آنچه که در صنعت کل کشور به خصوص صنعت لوازم خانگی مغفول مانده علوم کاربردی است و به عبارتی صنعت لوازم خانگی از علوم کاربردی محروم است. لذا از شرکت های دانش بنیان توقع همکاری داریم.وی با بیان اینکه صنعت لوازم خانگی حدود ۳۰۰هزار نفر اشتغال آفرینی مستقیم و یک میلیون نفر اشتغال آفرینی غیر مستقیم دارد، افزود: در واقع ما صنعت پیشرو برای صنایع فولاد و پتروشیمی ها هستیم و از این صنایع انتظار داریم از این فرصت استفاده کنند و خدمات خوبی به مصرف کنندگان خود که لوازم خانگی است بدهند.
حرکت به سمت درآمدهای غیر نفتی از طریق تولیدات لوازم خانگی
تهرانچی خاطر نشان کرد: صنعت لوازم خانگی می تواند عاملی برای حرکت به سمت درآمد بدون نفت باشد بنابراین باید متناسب با نیازهای بازارهای خارجی کالا تولید کنیم اگر نه در سایه تحریم ها فقط در داخل فروش داریم.وی اضافه کرد: همانطور که می دانید اخیرا دولت به خودرو سازها اعلام کرده دیگر ارزی تخصیص نخواهد داد و خود باید ارز مورد نیاز را تامین کنند. بنابراین در صنعت لوازم خانگی نیز برای ادامه دادن به حیات صنعتی خود راهی جز حرکت به سمت صادرات نداریم. به این ترتیب ابتدا باید نیاز مشتریان را در مواد اولیه و محصول نهایی بشناسیم تا بتوانیم کالاهایی صادراتی تولید کنیم.
شرکت های دانش بنیان موتور نوآوری در صنعت لوازم خانگی
این فعال صنعت لوازم خانگی در ادامه اذعان داشت: این صنعت ارزش افزوده حدود ۱۵درصد ایجاد می کند یعنی ۱۵ درصد از ثروت کشور توسط لوازم خانگی ایجاد می شود. به این ترتیب ما معتقدین چاپخانه اصلی پول باید در کارخانجات باشد چون این ها هستند که تولید سرمایه می کند و لذا ما ضرابخانه کشور هستیم و برای کشور خلق پول می کنیم.وی گردش مالی صنعت لوازم خانگی را ۶میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: از شرکت های دانش بنیان انتظار داریم وظیفه ذاتی خود که تولید دانش و دانش محور بودن است توجه کنند.تهرانچی گفت: متاسفانه الان دانش بنیان ها غالبا مشغول تولید ثروت از طریق تولید انبوه هستند. در حالی که انتظار داریم موتور نوآوری ها در صنعت لوازم خانگی باشند؛ یعنی دانش باید از طریق دانش بنیان ها به صنعتگران انتقال یابد.
موانع پیش روی صنعت لوازم خانگی
عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی گفت: قیمت محصولات تولید شده برای صنایع پایین دست ثابت و دستوری است، اما قیمت مواد اولیه تولیدی در شرکتهای فولادی و پتروشیمی مدام افزایش پیدا میکند. عباس ابهری افزود: شرکتهای فولادی در طول سال چندین بار قیمت ورقهای فولاد را افزایش میدهند، اما قیمت لوازم خانگی که از این ورقها تولید میشود ثابت است باید حداقل به اندازه تاثیر افزایش قیمت فولاد ما هم بتوانیم قیمت محصول نهایی خود را افزایش دهیم.
وی اضافه کرد: تامین ارز برای واردات برخی از قطعات از دیگر مشکلات این صنعت است، زیرا حتی اگر ما بیش از ۹۵ درصد یک محصول را در داخل تولید کرده باشیم، اما فقط یک قطعه کوچکی از آن وارداتی باشد همان قطعه کوچک؛ چنانچه به موقع وارد نشود میتواند تمام خط تولید را تعطیل کند یعنی اگر ارز به موقع تخصیص پیدا نکند و قطعات مورد نیاز بموقع وارد نشود باعث توقف تولید میشود.
عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی گفت: از طرفی با توجه به تورم موجود؛ هر سال نیاز داریم تا منابع مالی بیشتری را برای سرمایه در گردش در اختیار داشته باشیم، اما سرمایه گذاران و سهام داران توان تزریق نقدینگی مورد نیاز را ندارند و ناچاریم به سراغ تسهیلات بانکی برویم؛ امسال بانکها بدلیل سیاستهای کنترل تورم هیچ پولی به صنایع ندادند و تسهیلات بانکی قطع شده است و حالا این صنعت با مشکل تامین نقدیندگی مواجه است. ابهری با بیان اینکه قوانین دست و پاگیر باعث شده تا صنعتگران بخش زیادی از وقت خود را صرف تفسیر قوانین و حل اختلافات با سازمانهای دولتی کنند افزود: یکی از سازمانهای دولتی در یکسال بیش از هزار بخشنامه صادر کرده بود و ما باید بخشی از نیروی انسانی خودر را فقط صرف رسیدگی به امور بخشنامههای جدید کنیم.
چالش تولید لوازم خانگی با قوانین فوری
یک تولیدکننده لوازم خانگی گفت: قوانین فوری و بدون مشورت با تولید کننده باعث شده تولیدکنندگان بجای تمرکز بر رشد تولید مداوم، گرفتار حل و فصل مشکلات با سازمانهای دولتی باشند.
مجتبی شفاعی در حاشیه نشست فعالان صنعت لوازم خانگی با معاون وزیر صمت گفت: مشکلاتی نظیر تامین نقدیندگی و تامین ارز مورد نیاز برای واردات مواد اولیه از یکسو و قوانین دست و پاگیر سازمان تامین اجتماعی و امور مالیاتی از سوی دیگر، موانع مختلفی را در مسیر تولید ایجاد کرده اند به طوری که تولید کننده نمیتواند از تمام ظرفیتهای خود برای تولید استفاده کند و مدام وقت و انرژی خود را صرف رفع این موانع میکند.
وی ادامه داد: یکی از دلایل بروز مشکلات این است که مسئولین در دستگاههای مختلف، زمانی که میخواهند دستورالعمل یا قانون جدیدی را به اجرا درآورند از نظر فعالان صنعت استفاده نمیکنند و تعاملی با صنعتگران ندارند بطور مثال اگر قرار است در حوزه گمرک، قوانین تغییر کنند بهتر است که نمایندهای از واردکنندگان در جلسات حضور داشته باشند تا بتوانند نظرهای خود را به گوش مسئولان برسانند، این به معنی دخالت در سیاستگذاریها نیست فقط انتظار داریم، نظرات شنیده شود. این تولیدکننده لوازم خانگی گفت: برخی قوانین جدید در حوزه تولید و واردات باید چند ماه قبل از اجرا، اطلاع رسانی شوند تا تولید کننده بتواند براساس آنها برنامه ریزی لازم را داشته باشد و یکباره با یک رویداد جدید مواجه نشود.
مهمترین راهکار عبور از چالشهای کنونی صنعت لوازم خانگی
یک کارشناس صنعت لوازم خانگی ضمن بیان اینکه آمارهایی که درباره تولید و صادرات لوازم خانگی ارائه میشود با واقعیتهای جامعه همخوانی ندارد و از طرفی هر چهار ضلع درگیر در این صنعت یعنی تولیدکننده، توزیعکننده، مصرفکننده و دولت از شرایط کنونی ناراضی هستند بر این عقیده است مهمترین راهکار ارتقای صنعت این است که اول نقش خودمان را در مناسبات جهانی تعریف کنیم .
آمارها با واقعیت بازار همخوانی ندارد
«احسان فدایی» کارشناس بازار و صنعت لوازم خانگی اظهار داشت: امروز در بازار لوازم خانگی هر چهار بخش درگیر در این صنعت ناراضی از شرایط کنونی هستند. این چهار بخش شامل: تولیدکننده، توزیع کننده یا فروشنده، مصرف کننده و حتی خود مجموعههای دولتی مانند گمرک. وی در خصوص متضرر شدن دولت از این شرایط بر این نکته اذعان میکند چون واردات قانونی وجود ندارد و حجم قاچاق و واردات غیرقانونی بسیار بالاست دولت دستاش از این بازار کوتاه شده و نمیتواند حقوق گمرکی و عوارض را دریافت کند. از طرف دیگر چون واردات قانونی وجود ندارد واردکننده رسمی نیز کاملا از شرایط ناراضی است و نمی تواند درست فعالیت کند.
موانع ارزی؛ چالش اصلی صادرات لوازم خانگی
احسانی فدایی در بخش دیگری از گفتگوی خود به آمارهای اعلام شده صادرات میپردازد و میگوید این آمارها باید با واقعیت های موجود تطبیق داده شود. از دید وی در همه جای دنیا نه فقط در بخش لوازم خانگی بلکه در همه صنایع انتخاب نهایی مصرفکننده بر اساس توصیههای اخلاقی و شعارها شکل نمیگیرد، بلکه عامل اصلی چیزیست تحت عنوان «مزیت رقابتی». این کارشناس صنعت لوازم خانگی ادامه میدهد که مزیت رقابتی دو بخش است: یکی بخش تکنولوژی و کیفیت و دیگری بحث قیمت. قیمت در کشورهایی که شرایط خوبی ندارند اولویت است اما در بخش تکنولوژی کشورهای منطقه انتخاب آزاد دارند و در شرایط تحریمی نیستند و به همین دلیل از مزیت بازار آزاد بهره میبرند و برندهای معتبر بینالمللی در آن کشورها حضور دارند. از طرف دیگر این برندها با روش دامپینگ یعنی ارائه قیمتهای پایینتر بازار منطقه را رقابتی کرده و با قیمت مناسب و با تکنولوژی بهروز محصول خود را ارائه میکنند. وی در ادامه به بحث موانع ارزی به عنوان یکی از موانع کلیدی بازار لوازم خانگی اشاره میکند و میگوید برندهای ایرانی نه تنها مشوقهای صادراتی ندارند بلکه صادرکنندگان حتی در صورت فروش نمیتوانند به دلیل تحریمهای بانکی و «اف ای تی اف» ارز خود دریافت کنند. فدایی در ادامه به یک مانع بزرگ دیگر در این صنعت اشاره میکند و میگوید: حتی اگر در بهترین حالت ارز صادراتی هم دریافت شود چون ارز باید در داخل با قیمت دولتی به فروش برود صادرات صرفه اقتصادی خود را از دست میدهد چرا که تولید با ارز آزاد است اما فروش ارز دریافتی با قیمتی پایینتر از بازار. از دید وی این فرایند منطق اقتصادی ندارد و حتی اگر در خوشبینانهترین حالت بازار صادراتی هم وجود داشته باشد و هرچقدر هم تولیدکننده اراده این کار را داشته باشد باز هم در این شرایط کم خواهد آورد. وی همچنین آمارهای مربوط به صادرات را گمراهکننده میدانند و از دید وی آمارهای صادرات در بهترین حالت شامل به اصطلاح «کالاهای سفید» مانند یخچال، ساید بای ساید، ماشین ظرفشویی، تلویزیون و... نیست و آمارها بیشتر شامل فروش بخاری و یا کولر آبی به کشورهای فقیر مانند افغانستان یا بعضا پاکستان و عراق و سوریه ... است که صادرات همین محصولات هم در آینده با توجه به تکنولوژی موجود در کشورهای اطراف از یک طرف و محدودیت سوخت و انرژی در کشورهای خاورمیانه جایگاه خود را از دست خواهد داد. فدایی در ادامه عنوان میکند ما نه در صادرات موفق هستیم و نه در واردات و نه در اضلاع مختلف این صنعت یعنی تولید، توزیع، مصرف و دولت و هیچکدام شرایط مناسبی در بازار لوازم خانگی ندارند.
مهمترین راهکار برای حل و فصل معضلات لوازم خانگی
این کارشناس صنعت لوازم خانگی در ادامه به آینده این صنعت و هدفگذاری رشد تولید و صادرات پرداخت و گفت متاسفانه صرفا یاد گرفتیم که با آمارها بازی کنیم و این تصور را ایجاد میکنیم که با ارائه آمارهای کمی عملا به هدف موردنظر رسیدیم، در صورتی که واقعیت موجود آن چیزی هست که در کف بازار و در زندگی مردم مشاهده میشود. وی در ادامه گفت: در برنامه توسعه ششم طبق نظر مرکز پژوهشهای مجلس میزان تحقق تنها 27 درصد بوده آن هم در شرایطی که در دوران برنامه ششم شرایط اقتصادی نسبتا بهتر بود .... وی میگوید بدون تردید اگر روال بر مبنای ارائه چنین آمارهایی پیش برود مطمئنا شرایط بهبود نخواهد یافت.احسان فدایی در پایان صحبتهایش به مهمترین راهکار حل و فصل معضلات بازار لوازم خانگی اشاره میکند و اظهار داشت: تنها اتفاق مثبت که میتواند شرایط را تا حدی بهبود ببخشد این است که نقش خودمان را در پازل و مناسبات جهانی بفهمیم و نحوه نقشآفرینی خودمان را تعیین کنیم و واقعیت های موجود را بپذیریم. از همه مهمتر اینکه پذیرفتن «اف ای تی اف» به شدت در صنعت و مراودات تجاری ما میتواند تا حد زیادی مفید و مؤثر باشد. در حال حاضر حتی معاهداتی که با کشورهای حوزه خلیج فارس امضا شده هیچکدام عملیاتی نمیشوند چرا که ایران جز اف ای تی اف نیست و این مسئله برای آنها اهمیت دارد. در کشورهای بزرگ دنیا دولتها اگر تصمیم سیاسی بگیرند بخش خصوصی جدا از تصمیم دولتها عمل میکند. مثلا چین در سطح بین الملل در کنار ایران است اما در بحث عملیاتی هیچ کدام از بانک های چینی حاضر به همکاری با ایران نیستند و دولت هم نمیتوانند به بانکها دستور بدهد.
1402/05/28 - 20:11
«امروز» در مورد مهمترین چالشهای کنونی صنعت لوازم خانگی گزارش می دهد
صادرات ؛ تنها راه ادامه دادن به حیات صنعتی!
کد خبر : 5039
برچسب ها
اخبار مرتبط
نظرات بینندگان
بدون نظر
ثبت نظر
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
ثبت نظر
- آخرین اخبار
قرارداد ۲.۷میلیارد دلاری با پتروشیمیها برای تولید بنزین
۱۳۴ میلیون دلار برنج هندی به ایران صادر شده است
چه کسی گفته پنجشنبه وجمعه مقدس است؛ قرآن هم میگوید بعد نمازجمعه بروید دنبال کسب وکار
نمیتوانیم پول صادرات لوازم خانگی به عراق را بگیریم
مُهر سکوت بر لب کارگران ناراضی از ترس بیکاری
شگرد افزایش کارایی و رقابتپذیری در اقتصاد
پاک کردن بحران استقراضهای هنگفت!
پای رانت به فضای مجازی کشیده شد
شناسایی فرصتهای جدید در صنایع بالادست صنعت پتروشیمی
سرنوشت محمولههای حاوی روغن در بندر عباس به کجا رسید؟
عدس 71 درصد و لوبیا سفید 130 درصد گران شد
مهلت بخشودگی جرایم مالیاتی تمدید شد
تقلای مدیرعامل اتحادیه دام سبک برای گرانی گوشت قرمز!
چشم بسته دولت بر حاشیه نشین های پایتخت
کاهش ۷۰ درصدی صادرات خشکبار ایران
گشودن دریچه صادراتی جدید به روی دنیا
هشدار درباره فروش طلا با عیار پایین
حساب بانکی چه کسانی مشمول مالیات میشود؟
جدیدترین راهکار خرید و فروش خودروهای کارکرده!
ریخت و پاش تبلیغاتی «آینده» با جیب خالی
تن ماهی و رب گوجه چند درصد گران میشود؟
سقف معافیت مالیاتی برای اشخاص غیرتجاری مشخص شد
متقاضیان نهضت ملی مسکن باید هر ۲ ماه ۴۰ میلیون واریز کنند
مردم میگویند دولت از بالا رفتن قیمت دلار خوشحال میشود
دلار باز هم ارزان شد ولی تقاضایی نیست!
«مالیات بر عایدی سرمایه» علیه سوداگری
دودی که از سیانور خطرناکتر است
خداحافظی با اقتصاد زیرزمینی
دستمزد کارگران از تورم عقب مانده است
کارت بانکی ۶ بانک حذف میشود
قیمت پیاز اولین شوک بازار در سال ۱۴۰۳
قیمت عجیب حوالههای خودرو؛ ۱۲ میلیارد تومان ناقابل!
عرضه قارچ بالاتر از کیلویی ۱۰۰ هزارتومان گرانفروشی است
خطر ریزگردهای قم بیخ گوش تهران
اگر سود سهام عدالت نگرفتید بخوانید
کارگر و کارآفرین دو همکار در خط مقدم نبرد اقتصادی
حمایت و توانمندسازی مردم برای زندگی سالم
افزایش شیب کاهش فشار مالیاتی بر تولید
جایگاه مبهم خصوصی سازی و بخش خصوصی در تولیدات صنعتی
حلقه مفقوده برندسازی در سبک زندگی ایرانی