امروز- لیلا زمانی
نمایشگاه توانمندیهای صادراتی جمهوری اسلامی ایران (ایران اکسپو ۲۰۲۴) ۸ تا ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ برای ششمین بار (به میزبانی کشورمان) در نمایشگاه بینالمللی تهران برگزار میشود. این نمایشگاه که پیشبینی میشود با حضور ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ تاجر خارجی و ۸۰۰ شرکت برتر صادراتی داخلی برگزار شود، از جهات مختلفی برای کشورمان حائز اهمیت است که معرفی آخرین یافتههای صنعت، ایجاد زمینههای صادرات به کشورهای هدف، همکاری تکنولوژیکی شرکتهای ایرانی با شرکتهای بزرگ و... از جمله مهمترین اهداف برگزارکنندگان به شمار میرود.
درخواست ۱۱۹ کشور برای حضور
در ششمین نمایشگاه توانمندیهای صادراتی ایران
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به برگزاری ششمین نمایشگاه توانمندیهای صادراتی ایران «ایران اکسپو» در اردیبهشت ماه سال آینده، گفت: ۱۱۹کشور برای حضور در این نمایشگاه درخواست دادند و رایزنیها برای حضور نمایندگان کشورها ادامه دارد.
مهدی صفری با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری برای توسعه صادرات غیرنفتی، اظهار داشت: دولت سیزدهم اولویت را بر ارزآوری از طریق صادرات خدمات فنی و مهندسی و کالا قرار داده است که گام بزرگی محسوب میشود.
معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه سال گذشته برگزاری نمایشگاه توانمندی صادراتی ایران دوباره احیا شد، خاطرنشان کرد: با حضور ۷۰ کشور اتفاق بیسابقهای در کشور رخ داد و امسال نیز میتوانیم هر چه بیشتر ظرفیتهای ایرانی در بخشهای مختلف را عرضه کنیم.
هدفگذاری برای صادرات چهار میلیارد محصولات دانش بنیان دلار سال آینده
وی با بیان اینکه عرضه کالاها برای صادرات بخشهای مختلفی دارد، زیرا اهداف بر پایه توسعه صادرات محصولات دانش بنیان است، تصریح کرد: بر اساس آمار امسال ۲ میلیارد صادرات محصولات دانش انجام شده و هدفگذاری برای سال آینده چهار میلیارد دلار است. صفری با بیان اینکه از سوی وزارت امور خارجه به سفرا دستورالعملهایی برای مذاکرات صادر شده است، گفت: تاکنون ۱۱۹ کشور درخواست مثبت برای حضور در ششمین نمایشگاه توانمندی صادراتی ایران داشتهاند و امیدواریم کشورهای دیگر نیز به این آمار اضافه شود؛ زیرا تا اردیبهشت ماه سال آینده که زمان برگزاری این نمایشگاه است، برای رایزنی فرصت وجود دارد.معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه در زمینه صادرات غیرنفتی قدرت بسیاری به دست آوردهایم، اظهار داشت: در غرب آفریقا و کشورهای آسیایی با چندین کشور مذاکره شده است تا توانمندیهای ایران را عرضه کنیم و این روند ادامه خواهد داشت تا صادرات غیرنفتی به پیشرفت لازم برسد.
به گفته وی، عدهای آمار واردات را زیاد تلقی میکنند، در حالی که با توجه به نامگذاری امسال به رشد تولید به واردات مواد اولیه نیاز داریم تا با افزایش تولید به صادرات بیشتر دست یابیم.
انجام مذاکرات بخش خصوصی با عربستان
برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی
صفری با بیان اینکه صادرات خدمات فنی و مهندسی در کشورهای هدف اثرات طولانیمدت دارد، تاکید کرد: در کشورهایی مانند ساحل عاج، ترکمنستان، تاجیکستان، ارمنستان، تانزانیا و بسیاری از مقاصد دیگر نیازمند رایزنیهای دولتی و سیاسی وجود دارد که دولت سیزدهم حمایت لازم را در دستور کار دارد.
معاون اقتصادی وزارت امور خارجه با بیان اینکه عربستان برای رویداد اکسپو ۱۴۰۳ حضور خواهد داشت، گفت: مذاکرات بخش خصوصی برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی ادامه دارد و در این بخش پیشرفتهایی بین دو کشور دیده میشود.
صادرات با محوریت دانش بنیانها
رئیس کل سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه ایران به یک کشور صادراتی با محوریت دانش بنیان تبدیل خواهد شد، گفت: تغییر مسیر تجارت کشور با برگزاری ششمین نمایشگاه توانمندیهای صادراتی ایران «ایران اکسپو» به عنوان هدف دولت سیزدهم رقم میخورد.
مهدی ضیغمی با بیان اینکه پنجمین نمایشگاه توانمندیهای صادراتی ایران گام بلندی در راستای توسعه عرضه کالاهای غیرنفتی کشور و گسترش روابط تجاری با جهان بود، اظهار کرد: تمرکز نمایشگاه امسال شامل کشورهایی مانند آفریقا، شرق آسیا، آمریکای جنوبی و لاتین است و بازخوردها تا کنون بسیار چشمگیر بوده است.
وی با بیان اینکه در نمایشگاه قبلی سه هزار تاجر برای نخستین بار وارد ایران شدند، تصریح کرد: با وجود کمبودهای تهران برای پذیرش حجم وسیع متقاضیان، امیدواریم به بیش از چهار هزار تاجر در ششمین دوره نمایشگاه توانمندیهای صادراتی ایران حضور داشته باشند.
ضیغمی با بیان اینکه ظرفیت خوبی در بخشهای معدنی، پتروشیمی و صنایع دستی برای عرضه به تجار خارجی وجود دارد، خاطرنشان کرد: بسیاری از مقامات خارجی علاقهمند به شرکت در این نمایشگاه بودند و توانستیم با توجه به ظرفیتها، میزبان ۴۰هیات عالی رتبه و ۶ وزیر باشیم که در نمایشگاه اردیبهشت ماه سال آینده این اعداد افزایشی خواهد بود.
برنامه ریزی برای افزایش مقاصد صادراتی
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه مقاصد صادراتی با برگزاری رویدادهای تجاری تنوع پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: به دنبال افزایش مقاصد صادراتی هستیم که میتواند سهم بیشتری از بازارها را در اختیار ایران قرار بدهد و محدودیتهای قیمتگذاری برای ایران را از میان بردارد.
وی با تاکید بر اینکه ایران به یک کشور صادراتی با محوریت دانش بنیان تبدیل خواهد شد، گفت: پایههای مستحکم صادرات دانش بنیان در حال بنا شدن است و نتیجه آن طی سالهای آینده قابل مشاهده خواهد بود.
آمادگی برای امضای ۴ میلیارد دلار قرارداد تجاری در «ایران اکسپو ۲۰۲۴»
رییس ستاد برگزاری نمایشگاه توانمندیهای صادراتی ایران گفت: آمادگی داریم در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ بیش از چهار میلیارد دلار موافقتنامه و قرارداد تجاری با دیگر کشورها منعقد کنیم.
«مجید تکبیری» در همایش معرفی ظرفیتها، اهداف و برنامههای ششمین نمایشگاه توانمندیهای صادراتی ایران با بیان اینکه صنعت نمایشگاهی یکی از ابزارهای بسیار مهم برای معرفی ظرفیتهای تولیدی کالاها و خدمات کشور محسوب میشود، اظهار داشت: دولت سیزدهم از فرصت برگزاری نمایشگاه های بین المللی برای معرفی توانمندی شرکت های ایرانی استفاده کرده است.
وی با بیان اینکه تلاشها بر کسب دستاوردهای ملموس برای تجارت و اقتصاد کشور معطوف شده است، تصریحکرد: به گفته رئیس جمهور، «دیپلماسی سیاسی باید در خدمت دیپلماسی اقتصادی کشور باشد و جایگاه و نقش دیپلماسی باید در رشد و توسعه اقتصادی کشور دیده شود.»
تکبیری تاکید کرد: ششمین نمایشگاه بین المللی توانمندیهای صادراتی جمهوری اسلامی ایران، تحت عنوان ایران اکسپو ۲۰۲۴ از هشتم تا دوازدهم اردیبهشت ۱۴۰۳ در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار می شود که بزرگترین رویداد در حوزه صادرات کالاهای غیرنفتی و در راستای تحقق شعار رشد تولید و سیاست های اقتصاد مقاومتی در افزایش و ارتقای صادرات غیرنفتی گام است.
رییس ستاد برگزاری نمایشگاه توانمندیهای صادراتی ایران خاطرنشانکرد: برقراری ارتباط موثر و هدفمند شرکتهای داخلی با تجار خارجی، زمینه سازی برای انعقاد قراردادهای صادراتی و جذب سرمایه گذاری خارجی در دستور کار قرار دارد که با دعوت از نزدیک به سه هزار تاجر خارجی از بیش از ۱۰۰ کشور جهان، بتوان یک برنامه عملیاتی و ثمربخش را اجرا کرد.
رییس ستاد برگزاری نمایشگاه توانمندیهای صادراتی ایران بیانداشت: در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ تمرکز بر ۶ گروه کالایی شامل صنایع غذایی، کشاورزی، شیلات، صنعت، فرش دستباف، صنایع دستی و گردشگری، دارو تجهیزات پزشکی، تجهیزات آزمایشگاهی و محصولات شیمیایی، صنعت ساختمان و خدمات فنی مهندسی و گروه پتروشیمی است.
وی تصریحکرد: هزینههای هتل، پذیرایی، ترانسفر داخلی تجار، بازرگانان خارجی بر عهده ستاد برگزاری نمایشگاه است تا فرصت هم افزایی و آشنایی صادرکنندگان ایرانی با بازرگانان و سرمایهگذاران خارجی فراهم شود.
تکبیری با بیان اینکه ۲۵ وزیر صنعت، تجارت و بازرگانی و روسای اتاق های بازرگانی ۲۰ کشور در نمایشگاه حضور خواهند داشت، گفت: این رویداد در مساحتی نزدیک به ۵۰ هزار متر مربع و با حضور بیش از ۸۰۰ شرکت برتر صادراتی برگزار می شود.
وی با اشاره به شکست تحریم های ظالمانه با حضور تجار و بازرگانان کشورهای دنیا در این نمایشگاه، ایجاد روابط اقتصادی گسترده تر، ایجاد پایگاه های اقتصادی در جهان و افزایش نفوذ سیاسی و اقتصادی در عرصه بین المللی، تاکید کرد: این رویداد دارای ظرفیتهای نهفته فراوانی است و کسی که بتواند از این ظرفیت ها به خوبی استفاده کند، به بازارهای جدیدی دسترسی پیدا خواهد کرد.
رییس ستاد برگزاری نمایشگاه توانمندیهای صادراتی ایران تاکید کرد: سیاستگذاریهای مناسب دولت و تلاشهای صادرکنندگان برای ایجاد تحول ساختاری در ترکیب صادرات غیرنفتی، شناسایی روشهای مقابله با رفع موانع و محدودیتهای تجاری، سبب شد که ارزش صادرات کالاها و خدمات غیرنفتی ایران افزایش یابد.
کاهش هزینه دستیابی به بازارهای صادراتی
دورتر با برگزاری اکسپو ۲۰۲۴
رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ این امکان را فراهم میکند که تجار بتوانند به بازارهایی که پیش از این سهمی از آنها در اختیار نداشتیم، دست یابند.
مهدی ضیغمی در همایش معرفی ظرفیتها، اهداف و برنامههای ششمین نمایشگاه توانمندیهای صادراتی ایران با تاکید بر اینکه ایران اکسپو ۲۰۲۴ مهمترین رویداد تجاری کشور محسوب می شود، خاطرنشان کرد: این رویداد به طور کامل مورد حمایت دولت و دستگاه های مربوط به تجارت است، بر همین اساس این رویداد در آینده کشور ثبت خواهد شد تا به طور سالانه برگزار شود.
وی با بیان اینکه به سمت افزایش کیفیت و تبادلات مالی با مهمانان حاضر در نمایشگاه هستیم، تاکید کرد: به سفیران مستقر در کشورهای جهان ابلاغ شده تا اقدام به شناسایی و مذاکره با تجار بازارهای هدف برای حضور در نمایشگاه کنند زیرا به دنبال حضور کشورهای بیشتر از دوره قبل هستیم تا کشورهایی که می توانیم با آنها وارد رابطه تجاری پایدار کنیم.
رییس سازمان توسعه تجارت ایران تصریح کرد: کل دولت از جمله مقامات ارشد و وزرا در این نمایشگاه حضور خواهند داشت و به همین دلیل به صورت ویژه به این رویداد نگاه میشود تا با توجه به برنامه ریزی های مناسب زیرساخت ها توسعه پیدا خواهند کرد تا بتوانیم در دوره هفتم توانایی بیش از دوره های گذشته برای برگزاری در اختیار داشته باشیم.
رییس سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اینکه قصد داشتیم میزبان پنج هزار میهمان باشیم اما ظرفیت های تهران اجاره میزبانی بیش از سه هزار نفر را نمی دهد، خاطرنشان کرد: دوره پنجم نمایشگاه ایران اکسپو برای نخستین بار در این حجم برگزار شد، به همین دلیل برنامه ریزی شده تا پیش از برگزاری تجار ارتباط بگیرند و در نشست های BTOB این رویداد را با یکدیگر ملاقات کنند تا منجر به قراردادهای تجاری
شود.
ضیغمی با بیان اینکه در پنجمین نمایشگاه ایران اکسپو قراردادهای خوبی به امضا رسید، خاطرنشان کرد: در صادرات شاهد روند مناسبی بعد از این رویداد شکل گرفت و با برخی کشورهایی که در گذشته تجارت نداشتیم، قراردادهایی به امضا رسید و سهمی از بازار دراختیار کالاهای ایرانی قرار گرفت.
وی تاکید کرد: در کشور امضای توافقات تجارت آزاد و ترجیحی در دستور کار قرار گرفته است، امیدواریم توافقنامه اتحادیه اقتصادی اوراسیا طی ۶ ماه آینده در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد؛ همچنین تفاهماتی با پاکستان، سوریه، ونزوئلا، اروپای شرقی برخی کشورهای آفریقایی، آسیای شرقی، اندونزی و برخی کشورهای منطقه در حال انعقاد است که به صادرات ایران کمک می کند.
ضیغمی در توسعه زیرساخت ها و لجستیک اتفاقات بسیاری مانند افزایش کشتی های برای صادرات در حال انجام است، گفت: امید داریم بتوانیم زیرساخت ها را برای نمایشگاه سال آینده افزایش دهیم تا میهمانانی بیشتر فرصت حضور پیدا کنند و هیات های عالی رتبه و تجار از کشورهای هدف به ایران دعوت شوند.
وی افزود: با برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو سهمی از بازار کشورهایی که تاکنون به دلیل بعد مسافت نمی توانستیم به آنها دست یابیم، در اختیار گرفتیم به همین دلیل این رویداد مهم هزینه دسترسی به کشورها را برای ورود به بازارهای کاهش می دهد.
یرساختهای «ایران اکسپو ۲۰۲۴»
همچنین احمد ایمانی؛ دبیر ستاد برگزاری نمایشگاه توانمندیهای صادراتی جمهوری اسلامی ایران (ایران اکسپو) در مورد اهداف و محورهای نمایشگاه اظهار کرد: بخشی از اهداف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ما از برگزاری نمایشگاه شامل افزایش ظرفیت تولید و اشتغال در کشور، کسب تجربه برای انجام رویدادهای بینالمللی، ترویج فرهنگ و هویت ملی ایران توسط سفیران کشورهای هدف، ایجاد برند ملی که در بردارنده طیف وسیعی از فعالیتها شامل صادرات، سرمایهگذاری خارجی، فرهنگ، میراث فرهنگی، صاحبان صنایع حاکمیت مردم و گردشگری است.
ایمانی در ادامه اظهار کرد: شکست تحریمهای ظالمانه با حضور تجار و بازرگانان کشورهای دنیا در این نمایشگاه و ایجاد روابط اقتصادی گسترده تر، ایجاد پایگاههای اقتصادی در دنیا و افزایش نفوذ سیاسی و اقتصادی در عرصه بینالمللی از دیگر اهداف ما به شمار میرود. وی ادامه داد: کمک به افزایش ارز آوری، شناسایی موانع صادرات ساخت ایران، تلاش جهت افزایش تنوع کالاهای صادراتی ایران و افزایش کشورهای هدف صادراتی، ایجاد رویکردهای آگاهانه و هوشمند جهت صادرات کالاهای صادراتی ایران که دیپلماسی اقتصادی نامیده میشود، از دیگر اهداف اقتصادی ما محسوب میشود. دبیر ستاد برگزاری نمایشگاه توانمندیهای صادراتی جمهوری اسلامی ایران (ایران اکسپو) در عین حال تاکید کرد: کالاهای کشورمان هم قابل رقابت با کالاهای خارجی هستند و کشورهای خارجی از نقاط مختلف جهان میتوانند از ظرفیت و سرمایهای که در کشورمان است، استفاده کنند.
دبیر ستاد برگزاری نمایشگاه توانمندیهای صادراتی جمهوری اسلامی ایرانبا بیان اینکه این نمایشگاه دارای ظرفیتهای نهفته فراوانی است و شرکتهای حاضر در نمایشگاه و همچنین تجار و بازرگانان خارجی، بازارهای خوبی را جذب خواهند کرد، اظهار کرد: نخستین گام برای ایجاد روابط بازرگانی با ایران، شناخت توانمندیهای صادراتی کشورمان در عرصههای مختلف
است.
ایمانی افزود: بررسی اجمالی توسعهیافتگی بسیاری از کشورها نشان میدهد که راه مناسب برای رسیدن ایران به توسعه اقتصادی و سپس دست یافتن به عدالت اجتماعی، تمرکز بر تولید و حمایت همهجانبه از آن با هدف توسعه کمی و کیفی صادرات است که البته تسهیل شرایط بخش تولید و صادرات، مستلزم تغییرات اساسی در شاکله کلی مقررات و ترسیم یک نقشه راه شفاف و وجود عزم راسخ در سیاستگذاران و حمایت موثر از فعالان این دو حوزه است.
دبیر ستاد برگزاری نمایشگاه توانمندیهای صادراتی جمهوری اسلامی ایران (ایران اکسپو) در ادامه به بخش زیست بوم اشاره کرد و افزود: راهاندازی سایر کسب و کارها در داخل کشور از طریق نمایشگاه و راهاندازی توریسم تجاری از مهمترین اهداف ما در بخش زیست بوم، طبقهبندی شده اند. وی در پایان اظهار کرد: این نمایشگاه در مساحتی حدود ۵۰هزار مترمربع و با حضور ۸۰۰ غرفه شرکت برتر صادراتی ایران و همچنین حدود ۲۵۰۰شرکتکننده خارجی در روزهای ۸ تا ۱۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در محل نمایشگاه بینالمللی برگزار میشود.
1402/11/03 - 20:24
«امروز» در مورد ضرورت انعقاد قرارداد های تجاری در نمایشگاههای بین المللی گزارش می دهد
برنامه ریزی برای افزایش مقاصد صادراتی
کد خبر : 5561
برچسب ها
اخبار مرتبط
نظرات بینندگان
بدون نظر
ثبت نظر
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
ثبت نظر
- آخرین اخبار
قرارداد ۲.۷میلیارد دلاری با پتروشیمیها برای تولید بنزین
۱۳۴ میلیون دلار برنج هندی به ایران صادر شده است
چه کسی گفته پنجشنبه وجمعه مقدس است؛ قرآن هم میگوید بعد نمازجمعه بروید دنبال کسب وکار
نمیتوانیم پول صادرات لوازم خانگی به عراق را بگیریم
مُهر سکوت بر لب کارگران ناراضی از ترس بیکاری
شگرد افزایش کارایی و رقابتپذیری در اقتصاد
پاک کردن بحران استقراضهای هنگفت!
پای رانت به فضای مجازی کشیده شد
شناسایی فرصتهای جدید در صنایع بالادست صنعت پتروشیمی
سرنوشت محمولههای حاوی روغن در بندر عباس به کجا رسید؟
عدس 71 درصد و لوبیا سفید 130 درصد گران شد
مهلت بخشودگی جرایم مالیاتی تمدید شد
تقلای مدیرعامل اتحادیه دام سبک برای گرانی گوشت قرمز!
چشم بسته دولت بر حاشیه نشین های پایتخت
کاهش ۷۰ درصدی صادرات خشکبار ایران
گشودن دریچه صادراتی جدید به روی دنیا
هشدار درباره فروش طلا با عیار پایین
حساب بانکی چه کسانی مشمول مالیات میشود؟
جدیدترین راهکار خرید و فروش خودروهای کارکرده!
ریخت و پاش تبلیغاتی «آینده» با جیب خالی
تن ماهی و رب گوجه چند درصد گران میشود؟
سقف معافیت مالیاتی برای اشخاص غیرتجاری مشخص شد
متقاضیان نهضت ملی مسکن باید هر ۲ ماه ۴۰ میلیون واریز کنند
مردم میگویند دولت از بالا رفتن قیمت دلار خوشحال میشود
دلار باز هم ارزان شد ولی تقاضایی نیست!
«مالیات بر عایدی سرمایه» علیه سوداگری
دودی که از سیانور خطرناکتر است
خداحافظی با اقتصاد زیرزمینی
دستمزد کارگران از تورم عقب مانده است
کارت بانکی ۶ بانک حذف میشود
قیمت پیاز اولین شوک بازار در سال ۱۴۰۳
قیمت عجیب حوالههای خودرو؛ ۱۲ میلیارد تومان ناقابل!
عرضه قارچ بالاتر از کیلویی ۱۰۰ هزارتومان گرانفروشی است
خطر ریزگردهای قم بیخ گوش تهران
اگر سود سهام عدالت نگرفتید بخوانید
کارگر و کارآفرین دو همکار در خط مقدم نبرد اقتصادی
حمایت و توانمندسازی مردم برای زندگی سالم
افزایش شیب کاهش فشار مالیاتی بر تولید
جایگاه مبهم خصوصی سازی و بخش خصوصی در تولیدات صنعتی
حلقه مفقوده برندسازی در سبک زندگی ایرانی