دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
1403/02/05 - 17:20

«امروز» از نحوه بازسازی نقش بازار با هدایت دولت گزارش می دهد

 متوازن سازی بازار شب عید

امروز- لیلا زمانی

هفته پیش معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه بافت فرسوده بازار تهران روحیه بازاریان و مردم را فرسوده می کند، بیان کرد: معابر، بناها و زیرساخت های فرسوده بازار تهران نیازمند بازسازی است و باید هرچه سریعتر از این فرسودگی و مشکلات ناشی از آن خارج شود.

«محمد مخبر » اصناف و بازاریان را از مهمترین و موثرترین عوامل پیروزی و حمایت از انقلاب اسلامی برشمرد و گفت: بازاریان تهران و سراسر کشور در تمامی مقاطع نظیر دوران دفاع مقدس همواره پشتیبان و حامی مهمی برای کشور بوده و خدمات ارزنده ای ارائه کرده اند.

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه امروز هم حل مسائل و مشکلات اقتصادی کشور جز با همراهی و مشارکت بازار و بخش خصوصی میسر نیست، تصریح کرد: نظارت بر بازار و کنترل قیمت ها صرفا با اقدامات دولتی و برخورد های تعزیراتی ساماندهی نمی شود بلکه این خود بازاریان و اصناف هستند که با هماهنگی می توانند بر بازار به نحو مطلوب نظارت کنند و انتظار دولت از بازاریان این است که بویژه برای عید نوروز و ماه مبارک رمضان نسبت به نظارت و کنترل قیمت ها توجه جدی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه در مذاکرات و دیدار با مقامات دیگر کشورها نیز همواره تاکید می کنم توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی فیمابین نیازمند رفع مسائل پیش روی بخش خصوصی طرفین است، افزود: لازم است صندوق های سرمایه گذاری برای حمایت و پشتیبانی از اصناف شکل گیرد تا حمایت ها و تضامین لازم برای صادرات و واردات به آنها ارائه شود.

مخبر همچنین با بیان اینکه بافت فرسوده بازار تهران روحیه بازاریان و مردم را فرسوده می کند، افزود: معابر، بناها و زیرساخت های فرسوده بازار تهران نیازمند بازسازی است و باید هرچه سریعتر از این فرسودگی و مشکلات ناشی از آن خارج شود.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به مسائل مطرح شده از سوی روسای اتحادیه ها در این جلسه، به رئیس اتاق اصناف تهران تاکید کرد در اسرع وقت کارگروه ها و جلساتی را با نمایندگان اصناف و اتحادیه ها و نمایندگان وزارت صمت و سایر بخش های دولتی برگزار و تمامی مشکلات موجود را آسیب شناسی و دسته بندی کنند تا با فوریت برای حل این مسائل برنامه ریزی و تصمیم گیری شود.

در این جلسه، روسای اتحادیه های کیف و کفش، چینی و بلور، خرازی، طلا و جواهر، آجیل و خشکبار، چرم، لوازم خانگی، لوازم التحریر، پارچه، لوازم خانگی فلزی، فرش و پوشاک و ... هر کدام گزارشی از مشکلات و مسائل کسبه و اصناف زیرمجموعه خود ارائه کردند.

فرسودگی بافت بازار و تنگی معابر و فرسودگی کابل های برق، مسائل و مشکلات مالیاتی، قاچاق و ورود غیرقانونی کالاها، موانع و قوانین دست و پاگیر، عدم صدور مجوز برای بازسازی واحدهای صنفی بازار، بنگاه داری برخی بانکها و مسائل و مشکلات سامانه ها از مهمترین موضوعات مطرح شده از سوی روسای اتحادیه بود که در این جلسه مطرح و مقرر شد در اسرع وقت این مشکلات بررسی و نسبت به حل و فصل کارشناسی آن اقدام شود.

دولت خواهان ساماندهی بازار به نفع مصرف کننده و تولیدکننده است

رئیس بسیج اصناف کشور گفت: قطع به یقین ساماندهی بازار موضوع بسیار مهمی است که معاون اول رئیس جمهور در دیدار با اصناف بیان کردند، آنچه در این جمع گفته شد نشان از دغدغه دولت داشت.

غلامرضا حسن‌پور در خصوص سخنان اخیر معاون اول رئیس جمهور مبنی بر همکاری در ساماندهی و متوازن سازی بازار شب عید به مسوولیت اصناف اشاره و اظهار کرد: ما بر این باور هستیم تا جایی که امکان وجود دارد باید فاصله بین تولید و مصرف‌کننده را به عنوان برگ برنده کاهش دهیم تا تورم مصرف‌کننده کاهش بیابد و از سوی دیگر عرضه کالا و گردش مالی تولیدکننده بیش از پیش افزایش بیابد.

وی خاطرنشان کرد: قطع به یقین ساماندهی بازار موضوع بسیار مهمی است که معاون اول رئیس جمهور در دیدار با اصناف بیان کردند، آنچه در این جمع گفته شد نشان از دغدغه دولت داشت مبنی بر این موضوع که ضمن عدم متضرر شدن تولیدکننده و خریدار، کالای تولید شده به فروش برسد و نیاز متقاضیان به درست‌ترین شکل ممکن پاسخ داده شود.

رئیس بسیج اصناف کشور درباره ساماندهی بازار شب عید گفت: حذف واسطه‌ها بخشی از مساله ساماندهی بازار است. این موضوع بدین جهت حائز اهمیت است چرا که منجر به حذف واسطه‌های غیرضروری و کاهش فشار تورمی می‌شود که با دست به دست شدن کالا زمینه ساز بالا رفتن قیمت کالاهای مختلف می‌شود.

حسن‌پور تصریح کرد: در قانون نظام صنفی، اصناف موظف به کنترل بازار شده‌اند؛ اما این موضوع به منزله عدم نظارت دولت در بازار نیست، بلکه لازم است دولت محترم نیز در شب عید و در آستانه شروع ماه مبارک رمضان بر اتحادیه‌ها و اتاق‌های بازرگانی نظارت کند تا مردم در موضوع بازرسی‌هایی که دولت صورت می‌دهد آسوده خاطر شوند.

نقش موثر اتحادیه‌ها در اقتصاد

رئیس اتاق اصناف استان تهران با اعلام استقبال اصناف و اتحادیه‌ها از پیشنهاد معاون اول رئیس جمهور برای ایجاد کارگروه مشترک دولت و اتاق اصناف، گفت: اصناف با توجه به نقشی که دارند، کمک می‌کنند تا بازار شب عید و ماه رمضان بازار آرامی باشد.

حمیدرضا رستگار در خصوص جلسه اتحادیه‌ها و اصناف با معاون اول رئیس جمهور و نقش این تشکل‌های در تنظیم بازار، اظهار داشت: اصناف، بازاریان و کسبه در خصوص تنظیم و توازن بازار و عرضه و تولید و ارائه خدماتی دارای سابقه خیلی واقعی و قدیمی هستند.

وی افزود: اصناف و بازاریان در موضوعات مختلفی اعم از زمان کرونا و قبل و بعد از آن نقش اساسی در بازار تنظیم بازار داشتند که به بازاری آرام منجر شد و در حال حاضر و با توجه به شرایط کشور نیز نقش کسبه، اصناف و اتحادیه می‌تواند یک نقش موثر باشد.

رئیس اتاق اصناف استان تهران گفت: آقای مخبر، معاون اول رئیس جمهور با توجه به اطلاعاتی که راجع به بازار و اصناف داشت، جلسه‌ای با تعدادی از اعضای اتاق اصناف و اتحادیه‌ها برگزار کرد و موضوعات، درخواست‌ها و مشکلات اصناف را شنید.

رستگار با اشاره به اینکه آقای مخبر توصیه‌هایی به اصناف و اتحادیه داشتند، بیان کرد: مهم‌ترین توصیه‌های معاون اول رئیس جمهور در شرایط فعلی به ما به عنوان اتاق اصناف، اتحادیه‌ها و کسبه در خصوص آرام نگه‌داشتن بازار بود و اینکه نگذاریم بازار از روال عادی خارج شود؛ یا اینکه گرانی بدون حساب و کتاب رخ ندهد و در خصوص تامین کالا مشکل و کمبودی ایجاد نشود.

استقبال اصناف از پیشنهاد معاون اول رئیس جمهور

وی ادامه داد: ۱۳۵ اتحادیه در رسته‌ها و گروه‌های مختلف اقتصادی در تهران فعال هستند که نقش موثری می‌توانند در تمام حوزه‌های اقتصادی ایفا کنند و آقای مخبر پیشنهاد دادند یک کارگروه به صورت دائمی توسط دفتر معاون اول رئیس جمهور و اتاق اصناف ایجاد شود و موضوعات مرتبط با حوزه اقتصاد و اتاق اصناف را پیگیری و مشکلات این حوزه را برطرف کند.

رئیس اتاق اصناف استان تهران با بیان اینکه تشکیل این کارگروه می‌تواند ثمرات خیلی خوبی در آرامش و تنظیم بازار داشته باشد، تصریح کرد: پیشنهاد این بود که یک همکاری مشترک بین اتحادیه‌ها و دولت ایجاد شود که همکاران ما در اتحادیه‌ها و اتاق اصناف از آن استقبال کردند و موافق این موضوع هستیم.

برگزاری نمایشگاه‌های بهاره در ۶ نقطه تهران

رستگار تاکید کرد: درخواست ما هم این است که ایفای نقشی که اصناف باید داشته باشند و حمایتی که دولت باید از این قشر تاثیر تاثیرگذار داشته باشد، در حد قابل قبول‌تری رخ دهد.

وی در خصوص تنظیم بازار شب عید و ماه مبارک رمضان، گفت: قطعاً اصناف کمک خواهند کرد تا بازار شرایط بازار آرامی در این ایام باشد. امروز نمایشگاه‌های بهاره اتاق اصناف با حضور وزیر صمت در ۶ نقطه تهران افتتاح شد و در حال برگزاری است. تلاش می‌کنیم هم ازنظر کیفیت کالا و هم ازنظر قیمت تخفیف‌هایی بدهیم تا مردم در شب عید و ماه رمضان بتوانند از خدمات اصناف و اتحادیه‌ها استفاده کنند.

آرامش بازار وظیفه اتاق اصناف و اتحادیه‌هاست

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک از آرامش بازار پوشاک در آستانه فرارسیدن سال نو خبر داد و گفت: این آرامش در سایه نظارت‌های همه جانبه اتاق اصناف و اتحادیه پوشاک از دهه فجر تا پایان سال ادامه دارد.

حسین آقاحسین شیرازی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک از آرامش بازار پوشاک در آستانه فرارسیدن سال نو خبر داد و گفت: این آرامش در سایه نظارت‌های همه جانبه اتاق اصناف و اتحادیه پوشاک از دهه فجر تا کنون حاصل شده و این نظارت‌ها تا پایان سال ادامه دارد.

وی با اشاره به نقش «اتاق اصناف» و «اتحادیه» در کنترل قیمت‌های بازار شب عید افزود: «این مسئولیت امروز و دیروز این نهادها در کنترل قیمت های بازار شب عید نیست، بلکه قبل از انقلاب هم این مسئولیت برعهده اتاق اصناف و اتحادیه بوده و هست. درخواست معاون اول رئیس‌جمهور از اصناف کاملا به جاست. اقدام درست دولت، عدم دخالت در کنترل قیمت‌ها با اقدامات مختلف و واگذاری این نظارت‌ها به اتحادیه و بخش خصوصی است.

شیرازی با اشاره به اقدامات نظارتی اتاق اصناف و اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک در بازار یادآور شد: با این که امسال برخلاف سال‌های گذشته، هنوز بازار شب عید جان نگرفته است اما نظارت بر قیمت از دهه فجر از سوی اتحادیه و اتاق اصناف آغاز شده و ما شاهد عرضه پوشاک شب عید حداکثر با ۲۰ درصد افزایش قیمت نسبت به سال قبل هستیم، این در حالی است که پوشاک زمستانه به فروش نرفته در سال جاری، با ۳۰ درصد کاهش قیمت نسبت به قیمت تمام شده، در واحدهای صنفی در حال عرضه است.

به گفته رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک، به منظور کنترل بازار شب عید پوشاک، اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان در آستانه سال نو، با برگزاری نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا در ۵ نقطه پایتخت، فعالیت خود را همراه با دو هزار فروشگاه پوشاک با عنوان فروش فوق العاده آغاز کرده است و این طرح به افزایش قدرت خرید مردم کمک خواهد کرد.

وی از دولت خواست تا از رسمی شدن شغل دستفروشی در شهر تهران جلوگیری کند چرا که در صورت رسمی شدن این شغل، کاسبان برای رهایی ازمالیات و اجاره مغازه، روی به دستفروشی و بساط گستری خواهند آورند که نتیجه‌ای جز آشفتگی سیمای شهری نخواهد داشت.

شیرازی تاکید کرد: در حال حاضر ۲۰ هزار واحد کسبی پوشاک در تهران فعالیت دارند که همه ملزم به پرداخت مالیات، بیمه و ... هستند اگر بساط گستری و دستفروشی در تهران مورد حمایت دولت قرار گیرد تمامی این واحدهای صنفی به حاشیه پیاده راهها گسیل خواهند شد.

طرح فروش فوق‌العاده «عید تا عید» با خرید اعتباری ۲۰ میلیون تومانی

ماه پیش اتاق اصناف ایران با همراهی و حمایت وزارت صمت نمایشگاه عرضه مستقیم کالای بهاره را با عنوان فروش فوق‌العاده «عید تا عید» در سراسر کشور برگزار می‌کند.

، درپی تاکید و ابلاغ معاون اول رئیس جمهور مبنی بر برگزاری نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا با محوریت اتاق‌ها و اتحادیه‌های صنفی سراسر کشور، اتاق اصناف ایران با هدف تنظیم بازار در ایام پایانی سال جاری و همچنین افزایش قدرت خرید عموم مردم و اقشار مختلف کشور، طرح ملی فروش فوق‌العاده «عید تا عید» را با محوریت اتاق‌های اصناف سراسر کشور برگزار می‌کند.

باتوجه به افزایش تقاضا در بازار به مناسبت فرارسیدن عید نوروز و تقارن آن با ماه مبارک رمضان، اتاق اصناف ایران به منظور کاهش فشار اقتصادی بر عموم جامعه، با همکاری وزارت صمت طرح ملی فروش فوق‌العاده «عید تا عید» با رعایت اصل مشتری‌مداری و توجه ویژه بر ارائه کیفیت مطلوب، تنوع محصولات، قیمت مناسب و همچنین تکریم مشتری و پاسخگو بودن واحدهای صنفی پس از فروش اجرایی می‌کند.

در این راستا و بر اساس تفاهمنامه منعقد شده میان اتاق اصناف ایران و بانک تجارت، مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال خرید اعتباری در طرح فروش فوق‌العاده «عید تا عید» درنظر گرفته شده و عموم مردم می‌توانند بر اساس ارزیابی اولیه توسط بانک مذکور و بدون ارائه وثیقه و ضامن، از اعتبار درنظر گرفته شده در این طرح ملی برای خرید کالاهای مورد نیاز خود در اسفندماه سال جاری استفاده کنند و پرداخت آن را در اردیبهشت ماه سال آینده انجام دهند.

فروش فوق‌العاده «عید تا عید» در قالب نمایشگاه عرضه مستقیم کالای بهاره از ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ آغاز می‌شود و آخرین مهلت استفاده از اعتبار ۲۰۰ میلیون ریالی تا پایان اسفند ماه سال جاری خواهد بود. بر این اساس مهلت بازپرداخت این خرید اعتباری نیز تا ابتدای اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ درنظر گرفته شده است.

 

 

کد خبر : 5684
برچسب ها
اخبار مرتبط
نظرات بینندگان
بدون نظر
ثبت نظر
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
 
 
 
قرارداد ۲.۷میلیارد دلاری با پتروشیمی‌ها برای تولید بنزین
۱۳۴ میلیون دلار برنج هندی به ایران صادر شده است
چه کسی گفته پنجشنبه وجمعه مقدس است؛ قرآن هم می‌گوید بعد نمازجمعه بروید دنبال کسب وکار
نمی‌توانیم پول صادرات لوازم خانگی به عراق را بگیریم
مُهر سکوت بر لب کارگران ناراضی از ترس بیکاری
شگرد افزایش کارایی و رقابت‌پذیری در اقتصاد
پاک کردن بحران استقراض‌های هنگفت!
 پای رانت به فضای مجازی کشیده شد
شناسایی فرصت‌های جدید در صنایع بالادست صنعت پتروشیمی
سرنوشت محموله‌های حاوی روغن در بندر عباس به کجا رسید؟
عدس 71 درصد و لوبیا سفید 130 درصد گران شد
مهلت بخشودگی جرایم مالیاتی تمدید شد
تقلای مدیرعامل اتحادیه دام سبک برای گرانی گوشت قرمز!
چشم بسته دولت بر حاشیه نشین های پایتخت
کاهش ۷۰ درصدی صادرات خشکبار ایران
گشودن دریچه‌ صادراتی جدید به روی دنیا
هشدار درباره فروش طلا با عیار پایین
حساب بانکی چه کسانی مشمول مالیات می‌شود؟
جدیدترین راهکار خرید و فروش خودروهای کارکرده!
ریخت و پاش تبلیغاتی «آینده» با جیب خالی
تن ماهی و رب گوجه چند درصد گران می‌شود؟
سقف معافیت مالیاتی برای اشخاص غیرتجاری مشخص شد
متقاضیان نهضت ملی مسکن باید هر ۲ ماه ۴۰ میلیون واریز کنند
مردم می‌گویند دولت از بالا رفتن قیمت دلار خوشحال می‌شود 
دلار باز هم ارزان شد ولی تقاضایی نیست!
«مالیات بر عایدی سرمایه» علیه سوداگری
دودی که از سیانور خطرناک‌تر است
خداحافظی با اقتصاد زیرزمینی
دستمزد کارگران از تورم عقب مانده است
کارت بانکی ۶ بانک حذف می‌شود
قیمت پیاز اولین شوک بازار در سال ۱۴۰۳
قیمت عجیب حواله‌های خودرو؛ ۱۲ میلیارد تومان ناقابل!
عرضه قارچ بالاتر از کیلویی ۱۰۰ هزارتومان گرانفروشی است
خطر ریزگرد‌های قم بیخ گوش تهران
اگر سود سهام عدالت نگرفتید بخوانید
کارگر و کارآفرین دو همکار در خط مقدم نبرد اقتصادی
حمایت و توانمندسازی مردم برای زندگی سالم
افزایش شیب کاهش فشار مالیاتی بر تولید
جایگاه مبهم خصوصی سازی و بخش خصوصی در تولیدات صنعتی
حلقه مفقوده برندسازی در سبک زندگی ایرانی

 

 

صفحه نخست درباره ما تماس با ما RSS
INFO@TODAYONLINE.IR

همه حقوق این سایت متعلق به روزنامه «امروز» است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است