امروز- فرید مبارکی؛ خودروهای هاچبک همواره به دلیل ماهیتی که دارند، مناسبترین گزینه برای استفاده روزانه شهری بوده است. چراکه این روزها معضلاتی در زمینه پارک خودرو وجود دارد و تنها هاچبکها با بهرهگیری از ابعاد جمعوجورتر، بهترین گزینه خواهند بود. با در نظر داشتن این پارامترها و عدم ثبات نرخ ارز و تأثیرات مستقیم آن روی ارزشگذاری خودروها، مسالهای شده که تنها گزینههای موفق خواهند بود که از خدمات پس از فروش خوب، مشخصات فنی متناسب با ظاهر و از همه مهمتر خدمات و امکاناتی که برای سرنشینان در نظر گرفته میشود، بهره گرفته باشند. سه خودروی امویام 315 پلاس، پژو 207 اتوماتیک و برلیانس کراس از جمله انتخابهای هستند که میتوانند بهعنوان سه هاچبک شهری بهروز با سطح امکانات معقول و نسبتاً جدید به شمار آیند که هر یک سلایق خاص خود را میطلبد.
نقدی کوتاه بر سه هاچبک
بیش از یک دهه است که هاچبک جمعوجور کمپانی چری که با نام امویام 315 شناخته میشود، در بازار جایگاه خاصی را به خود اختصاص داده است. به ویژه در سال 94 این مدل توسط تیم طراحی کمپانی چری ویژه بازار ایران فیسلیفت شد، پس از تغییرات نسبتاً گسترده در ظاهر و کابین این هاچبک، این خودرو بیش از قبل مورد توجه بازار و جوانان قرار گرفت به حدی که لقب محبوبترین هاچبک میان جوانان را به خود اختصاص داده است. اما از سوی دیگر پژو 207 که از سال 89 توسط گروه صنعتی ایرانخودرو روی خط تولید رفت و بیش از دو سال از حضور در بازار معاف بود، به نوعی مدل اسپرتتر از برادر کوچکتر و محبوب خود یعنی 206 به حساب میآید. اما بعد از تغییرات جزئی در ظاهر و فضای داخلی این هاچبک سگمنت C در سال 95، مجدد شاهد استقبال بازار از این خودرو فرانسوی ایرانیزه بودیم. در مقابل دو هاچبک اسپرت و جوانپسند بازار، گزینهای وجود دارد که تازه نفس و البته کمتجربه معرفی میشود که این خودرو همان برلیانس کراس است. این هاچبک جمعوجور سگمنت C که ابتدا قرار بود با نام C3 کراس در سال 96 به خیابانها بیاید، اما در نهایت نام کراس را به خود گرفت و پا به خیابانها گذاشت. از نظر استایل بدنه، اگرچه جذاب و زیبا به نظر میرسد، اما از نظر فنی چندان چنگی به دل نمیزند.
ظاهر و استایل
اخیراً از سوی شرکت مدیران خودرو(نماینده کمپانی چری در ایران) نسخه کاملاً جدید و ارتقا یافته 315 با پسوند پلاس را معرفی کرد. از نظر استایل همانند مدلهای قبلی خود از ظاهر جوانپسند و جذابی برخوردار است با این تفاوت که سپرجلو به صورت کامل بازطراحی شده و شاهد جلوپنجرهای شش ضلعی با حجم خاص در بخش جلوی خودرو هستیم، اما چراغها و گرافیک آنها همچنان حفظ شده با این تفاوت که جلوپنجره افقی باریکی که در مدلهای قبلی وجود داشت، تا انتهای چراغهای جلو ادامه یافته تا شکل جدیدی به 315پلاس دهد. این تغییرات شامل نمای عقب نمیشود و فرم قبلی بدون هیچ تغییری باقی مانده است. اما در مقابل پژو 207 در نسخه فیسلیفت خود که از سال 95 عرضه بازار شد، پوزه حجیم و چراغهای کشیده همراه LEDهای نواری عمودی و ضمن ورودی هوا زیر دماغه، ظاهری تهاجمی برای این شیر خسته فرانسوی به ارمغان آورده است. بازطراحی آینههای جانبی فرمت بدنه را به طوری شگفتانگیزی جذابتر کرده که نمای عقب با وجود چراغهای جدید با LEDهای زیبا، شکیلتر به نظر میرسد. در این میان شاید بتوان گفت تنها گزینهای که هیچ نشانههای از تهاجمی بودن و خشن بودن در استایل آن وجود ندارد و صرفاً یک دوستداشتنی جمعوجور به حساب میآید، برلیانس کراس است. زیرا فرم چراغها و جلوپنجره دوتکه مشابه هاچبک بامو است و در نمای عقب باتوجه به طراحی و حالت چراغها تأکید بر این قضیه دارد.
کابینهای اقتصادی
کابین امویام 315 پلاس همانند برادر بلندقامت خود یعنی X22 شده که حس محصولات فولکسواگن را به سرنشینان القا میکند. تغییرات جدید در کابین 315 پلاس به غربیلک فرمان جدید مشابه X22، دریچههای افقی باریکتر سیستم تهویه در کنسول میانی، صفحه نمایشگر بزرگتر، سه کلید چرخشی جهت تنظیم سیستم تهویه، رویدریهای جدید، دریچههای کروی شکل در طرفین و دو رنگ بودن ادوات داخل هستند تا فضای جدید و زیباتری را به سرنشینان هدیه دهد. اما کابین پژو 207 ساده و مینمال به شمار میآید که طراحی جدید غربیلک فرمان و تغییراتی در کنسول میانی به ویژه در طراحی دریچههای سیستم تهویه و صفحه نمایشگر حس چندان جذابی را ایجاد نمیکند. زیرا تنها تریم داخلی یک رنگ بوده و به دلیل استفاده بیش از حد از پلاستیک خشک چنگی به دل نمیزند، اما این سبک یک طراحی کاربردی شناخته میشود. همانند پژو 207، رقیب چینی آن یعنی برلیانس کراس نیز از فضای ساده و مملو از پلاستیک خشک بهره میگیرد که تنها بخش جذاب این بخش، غربیلک فرمان و دسته دنده اسپرت این خودرو است.
مشخصات فنی
هر سه خودرو هاچبک در یک کلاس قوای محرکه قرار میگیرند. امویام 315 پلاس کماکان همان موتور چهارسیلندر 1.5لیتری استفاده میکند که طبق گفته نماینده ایرانی کمپانی سازنده، ارتقا یافته و حداکثر توانی برابر 107 اسببخار و گشتاوری معادل 141 نیوتونمتر تولید میکند. بخش بسیار قابل توجه و مهم در 315 پلاس، نصب گیربکس جدید چهارسرعته اتوماتیک است که قدرت را به محور جلو این خودرو میرساند و گفته میشود، این گیربکس چهارسرعته به دلیل بهروز بودن، عملکرد خوبی خواهد داشت. اما از سوی دیگر پژو 207 در قلب خود یک موتور چهارسیلندر 1.6لیتری آشنای TU5 را جا داده که حداکثر 105اسببخار قدرت و 142نیوتونمتر گشتاور تولید میکند. گیربکس 4سرعته اتوماتیک وظیفه انتقال قدرت از موتور به چرخهای جلو را برعهده دارد. اما برلیانس کراس از اواخر سال 96 پیشرانه 1654سیسی چهارسیلندر روی آن نصب شد تا با وجود مجهزشدن به سیستم سوپاپبندی جدید حداکثر 114اسببخار قدرت و 154 نیوتونمتر گشتاور را با گیربکس 4سرعته اتوماتیک به چرخهای جلو برساند. اگرچه برلیانس کراس از نظر قدرت و گشتاور در سطح بالاتری از پژو 207 و امویام 315پلاس قرار میگیرد اما در عمل 315پلاس از هر دو خودرو عملکرد بهتری دارد. از طرفی کیفیت ساخت در موتور TU5 پیشرانه پژو 207 در سطح معقولی قرار دارد که از این نظر نیز امویام 315 پلاس در سطح بالاتری از برلیانس کراس و پژو207 قرار میگیرد. زیرا حرارت تولید شده از سوی موتور امویام315 پلاس کمتر بوده و این اتلاف حرارتی میتواند بسیار تاثیرگذار در روندکاری و همچنین استهلاک باشد.
سطح امکانات
امویام 315 پلاس دارای سیستم کنترل پایداری خودرو، نمایشگر 8اینچی لمسی، کروز کنترل، کنترل سیستم صوتی روی فرمان، کنترل فشار بادتایر، سنسور پارک و دوربین دیدعقب، فرمان برقی، سانروف دوحالته، وضعیت اکو مد برای کاهش مصرف سوخت، کامپیوتر سفری، قفل مرکزی با ریموت، تنظیم برقی آینههای جانبی، امکان تنظیم صندلی راننده در شش جهت و سرنشین جلو چهار حالت، دو رنگ مشکی و نارنجی برای تریم داخلی و رینگهای آلومینیومی 15 اینچی اسپرت، جزو امکانات 315 پلاس هستند که به نوعی بهروزتر از دو رقیب خود است.
پایینترین سطح آپشن مربوط به پژو 207است، زیرا این خودرو به سیستم ترمز ABS، EBD، کلیدهای کنترل سیستم صوتی روی فرمان، آینههای جانبی باتنظیم برقی، سنسور دنده عقب و دوربین دید عقب، صندلی راننده و سرنشین جلو چهارحالت تنظیم دستی، کروزکنترل و سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک و رینگ 14اینچی آلومینیومی مجهزشده است. از مهمترین امکانات برلیانس کراس نیز میتوان به سیستم ترمز ABS،EBD، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سنسور دنده عقب، سانروف برقی، سیستم مولتیمدیا، قابلیت تنظیم صندلی راننده در 8جهت به همراه تنظیم گودی کمر، سیستم هشدار روشن بودن چراغ، کامپیوتر سفری، سیستم ورود و استارت بدون کلید، غربیلک فرمان چرمی مجهزبه دکمههای تنظیم صدا و کروز کنترل و رینگهای 16 اینچی آلومینیومی اشاره کرد.
ارزیابی
اگر به خدمات پس از فروش مناسب، هزینه نگهداری پایین و ظاهر تهاجمی اهمیت میدهید، پژو 207 اتوماتیک 276 میلیونتومان گزینهای مناسبی است. اما اگر به سطح امکانات رفاهی بیشتر، سواری باکیفیتتر، ظاهر بهروزتر و دردسر پایینتر از نظر تامین قطعات اهمیت میدهید، امویام 315پلاس با 290 میلیون تومان گزینه بهتری خواهد بود. برلیانس کراس یکی از پردردسرترین هاچبکها در این میان است که تنها از خدمات مناسب پس از فروش برخوردار است که با قیمت 287میلیون تومان منطقی و معقول به نظر نمیرسد.
شماره روزنامه : 628
رقابت ام وی ام 315پلاس، پژو 207 و برلیانس کراس
اخبار مرتبط
نظرات بینندگان
بدون نظر
ثبت نظر
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
ثبت نظر
- آخرین اخبار
زیان 5 میلیارد یورویی رنو در نیم سال اول
موتور XU پلاس امسال به تولید انبوه میرسد
مشتریان خودروهای خود را به موقع دریافت خواهند کرد
از ضررهای میلیاردی شرکتهای بزرگ خودروسازی تا رکودهای اقتصادی تاریخی
رقابت ام وی ام 315پلاس، پژو 207 و برلیانس کراس
سهام نیسان سقوط کرد
تقدیر ایدرو از عملکرد ایران خودرو
اخبار کوتاه تجارت
خبری از مزایده و مذاکره نیست
چهار استان جدید امسال به شبکه ریلی متصل میشوند
گام بزرگ ایران و عراق به سوی مبادلات تجاری 20 میلیارد دلاری
چین، بازار پایدار و پرمصرف صادرات غیرنفتی ایران
صادرات ۳۳۹ میلیون دلاری به پاکستان از مرزهای جنوب شرق
فروشگاه ها مملو از کالاست
اخبار کوتاه شهرستان
ماسک بزنید تا به فاجعه همزمانی کرونا و آنفلوآنزا در پاییز نرسیم
اجرای مانور جهادی بهینه سازی شبکه های برق در غرب مازندران
تالاب صالحیه منطقه شکار ممنوع شد
ساخت بسکتهاي لايه گرم اير پري هيتر واحدهاي بخار نيروگاه نکا
صادرات میلیون دلاری از گمرک فرودگاه پیام کرج
شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی از برکات مهم نظام مقدس جمهوری اسلامی است
مدیریت مصرف راهکار رفع کمبود 2.5 مترمکعب آب شرب در اصفهان است
استقبال از طرح رایگان دوگانه سوز نمودن خودروهای عمومی باری و مسافری
پرونده 2 پزشک مدعی درمان کرونا با شربت گیاهی، به مراجع قانونی رفت
اخبار کوتاه فناوری
درآمد شرکت مادر گوگل برای نخستین بار کاهش یافت
مزایای پلی استیشن جدید سونی
واکسن کرونای روسها ۲ هفته دیگر میآید
هواوی بزرگترین فروشنده موبایل جهان شد
رباتهای سخنگو پیشخدمت رستوران میشوند
چین هراسی برای تیک تاک دردسرآفرین شد
123 آسیبپذیری امنیتی ویندوز اصلاح شد
86 درصد گوشیهای دپو شده در داخل گمرک زیر 300 یورو است
تامین زیرساخت مورد اعتماد برای اقتصاد دیجیتال
اخبار کوتاه انرژی
وضعیت منابع آبی ایران چگونه است؟
بازار جهانی منتظر نفت ارزانتر عربستان و امارات
تولید نفت عراق بالاتر از سهمیه اوپک پلاس ماند
زیان ۸ میلیارد دلاری توتال از سقوط قیمت نفت و گاز
نگران رقابت نیستیم