سه شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۹
۱۳۹۹/۰۵/۰۶ - ۱۷:۵۵

موتورسیکلت ۵ میلیونی، ۱۹ میلیون تومان شد

این روزها قیمت موتورسیکلت چراغ خاموش رو به افزایش است و این موضوع در سایه عدم توجه ستاد تنظیم بازار رخ می دهد.

امروز- این روزها نه تنها گرانی به سراغ خودرو، بلکه به سراغ موتورسیکلت هم رفته است و می‌توان گفت گرانی، موتورسواری را هم کاری لوکس کرد و حالا برخی از موتورها در بازار تا ۲۰۰ میلیون تومان هم قیمت می‌خورند.

نه تنها بین جوانان بلکه بین بیشتر اقشار گرایش به موتور سیکلت نسبتاً بیشتر از اتومبیل‌هاست. یکی از دلایل اشتیاق استفاده از موتور هیجان و سرعت آن است که می‌توان در لا به لای ترافیک سنگین شهر سریع‌تر به مقصد رسید.

سرسام قیمتی که واقعیت ندارد

این وسیله راحت که زمانی با قیمت پایین می‌توانستیم آن را بخریم، این روزها به یکی از گران‌ترین وسایل نقلیه تبدیل شده است. طبق مشاهدات میدانی موتور سیکلتی که زمانی می‌توانستیم با قیمت ۱۰ میلیون بخریم به بیش از ۳۰ میلیون تومان رسیده است. این تنها برای موتورسیکلت معمولی در بازار است و اگر بخواهیم کمی موتور بهتری داشته باشیم باید هزینه بیشتری کنیم در حالی که چندی پیش خبری از این افزایش قیمت نبود و راحت‌تر می‌توانستیم این محصول را بخریم.

کارشناسان صنعت خودرو، افزایش قیمت موتور را ناشی از افزایش قیمت قطعات آن می‌دانند چرا که این قطعات دیگر وارد کشور نمی‌شوند و مانند طلا با ارزش شده اند. به طور مثال قیمت لاستیک یک موتورسیکلت بسته به نوع آن بین ۲ تا ۳ میلیون تومان است که همین گرانی لاستیک باعث افزایش قیمت موتور می‌شود.

بسته به نوع موتورسیکلت و نحوه سوار شدن آن، تایر موتورسیکلت می‌تواند تقریباً ۸ کیلومتر مسیر را طی کند این درحالی است که لاستیک‌های اتومبیل با همان شرایط می‌توانند تا ۷۰ کیلومتر دوام بیاورند. علاوه بر این، اجزای موتور سیکلت تمایل به کیفیت بهتری دارند، زیرا همه چیز کوچکتر است و برای عملکرد وسیله نقلیه بدون خراب کردن بسیار مهم است.

مطمئناً از دیدگاه ساخت، تولید یک موتور سیکلت بدون نسخه از اتومبیل باید ارزان‌تر باشد. از همه باید قطعات قابل توجهی کمتر باشد. منظور من از نامشخص، ساخت و ساز پایه‌ای فولادی است که هیچ رده بندی ندارد.

به گفته برخی از فروشندگان افزایش قیمت تنها در موتورسیکلت‌های سنگین با حجم بالای ۲۵۰ سی سی بوده و موتورسیکلت‌های ایرانی افزایش قیمت چندانی نداشته است، اما با کمی پرس و جو در بازار مشاهده کردیم، موتورسیکلت هوندا که ارزان‌ترین موتورسیکلت ایرانی بازار است، رشد چهار برابری داشته و قیمت آن از پنج به ۱۹ میلیون تومان رسیده و حالا این افزایش قیمت‌ها رکود بازار موتورسیکلت را رقم زده است.

در بازار موتورسیکلت تهران شاید بتوان چهار گروه موتورسیکلت را تقسیم‌بندی کرد. گروه نخست ارزان‌ترین‌ها با حجم موتور ١٢۵ سی‌سی هستند که از رنج قیمتی ٧ میلیون تومان شروع می‌شوند و تا ٢٠ میلیون تومان هم در بازار وجود دارند. گروه دوم موتورسیکلت‌های با حجم موتور ١٣۵ تا ٢٠٠ سی‌سی هستند که با رنج قیمتی حداقل ٢٠ تا ۴٠ میلیون تومان در بازار به فروش می‌رسند.

گروه سوم موتورسیکلت‌ها، محصولات با حجم موتور ٢۵٠ سی‌سی هستند که از حدود ۴٠ میلیون شروع می‌شوند و تا ١٠٠ میلیون تومان ارزش دارند. تا این‌جا هیچ کدام از این موتورسیکلت‌ها برای تردد نیاز به مجوز نیروی انتظامی ندارند، اما در گروه چهارم موتورسیکلت‌ها که شاید به آن‌ها بتوان موتورهای لوکس گفت، با حجم موتوری بیش از ٢۵٠ تا ١١٠٠ سی‌سی هستند. موتورسیکلت‌هایی که قیمت آن‌ها از ١٠٠‌میلیون تومان شروع می‌شود و تا ٢٠٠ میلیون تومان هم می‌رسد.

 موتورسیکلت

دست خریداران موتور از بازار کوتاه شد

رضا احمدی یکی از خریداران موتورسیکلت در گفت وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بازار موتور سیکلت به شدت دچار التهاب شده است. به حدی موتور سیکلت گران شده است که دیگر توان خرید آن را ندارم.

او بیان کرد: مشکلی که در این بازار وجود دارد، عدم نظارت است که باعث می‌شود دلالان در این بازار جولان دهند و قیمت‌ها خودسرانه افزایش یابد. یکی دیگر از مشکلات قیمت گذاری خودسرانه در سایت‌های فروش است. قیمت گذاری فروش خودرو در سایت‌های فروش برداشته شد، اما نظارتی بر فروش موتور در این سایت‌ها وجود ندارد و هر کسی خودسرانه قیمت خود را می‌دهد.

این خریدار تشریح کرد: موتور سیکلتی که زمانی بسیار ارزان‌تر از قیمت یک خودرو بود هم اکنون به قیمت خودرو رسیده است و این موضوع باعث می‌شود که دست اقشار ضعیف از این بازار کوتاه شود. از این رو باید نظارت در این بازار بیشتر شود تا بتوانیم آن را راحت‌تر خریداری کنیم.

یک موتورسیکلت از ۵ میلیون تومان به ۱۴ تا ۱۹ میلیون تومان رسید

میرشفیعی یکی دیگر از خریداران موتورسیکلت با تاکید بر افزایش قیمت موتور گفت: چند ماه پیش قصد خرید موتور سیکلت را داشتم که برخی گفتند دست نگه دار قرار است قیمت آن کاهش یابد، اما پس از گذشت مدتی خبر از کاهش قیمت نبود.

او بیان کرد: زمانی که نگاهی به قیمت موتور سیکلت بیندازید متوجه می‌شوید که این وسیله حمل و نقل در کنار خودرو در سایه بی توجهی رسانه‌ها و بررسی نشدن قیمت افزایش یافته است به طوری که یک موتورسیکلت طرح هوندا CG ۱۲۵ از ۵ میلیون تومان به ۱۴ تا ۱۹ میلیون تومان رسیده است.

به گفته این خریدار، موتورسیکلت یک وسیله نقلیه ویژه برای قشر ضعیف جامعه است که دیگر نمی‌توان این وسیله حمل و نقل را خرید.

 موتورسیکلت

افزایش ۵۰  درصدی قیمت موتورسیکلت در آینده نه چندان دور

رضا خیالی، عضو هیات‌مدیره انجمن موتورسیکلت با اشاره به افزایش قیمت موتور سیکلت در بازار، گفت: قیمت موتورسیکلت نسبت به کالاهای دیگر افزایش قیمت چندانی نداشته است چرا که با ارز ۱۳ هزار تومانی محاسبه شده است و هنوز به قیمت دلار کنونی نرسیده است.

او بیان کرد: زمانی که این کالای مانده در انبار تمام شود، تولیدکنندگان مجبور به خرید مواد با قیمت دلار کنونی هستند و می‌توان گفت در آینده شاهد افزایش ۵۰ درصدی قیمت موتور سیکلت در بازار خواهیم بود. قیمت مواد اولیه از جمله فولاد، مواد پتروشیمی و … حدود ۷ برابر شده است، اما موتورسیکلت ۷ میلیون تومانی ۱۶ میلیون به فروش میرسد. این افزایش باعث گرانی قیمت نهایی موتورسیکلت خواهد شد.

این فعال صنعت موتورسیکلت در پاسخ به این پرسش که اگر تخلفی در این زمینه رخ دهد مجرای نظارت و رسیدگی بر آن چه ارگانی خواهد بود؟ گفت: قیمت همواره بر اساس تقاضای بازار تعیین می‌شود و فعالان هم‌صنف اجازه نمی‌دهند قیمت‌ها بدون قاعده بالا و پایین شود. قانون این اجازه را به تولیدکننده داده است که براساس صلاحدید خود و البته تقاضای موجود، قیمت محصولات خود را تعیین کند.

البته این امر برای قطعه‌سازانی است که یک محصول را تولید می‌کنند، اما برای برخی قطعات که تنها تولیدی یک شرکت خاص بوده و انحصاری است، تعادل قیمتی چگونه خواهد بود؟ خیالی درباره این مسئله اینگونه توضیح داد که یکی از ایرادهای کار در اینجاست و قانون باید در این‌باره اصلاح شود و تعیین قیمت این نوع کالاها را در اختیار چند تولیدکننده یا واردکننده بگذارد تا انحصاری در اختیار یک تولیدکننده نباشد.

او ادامه داد: به‌طور معمول در صنعت موتورسیکلت قطعه‌ای وجود ندارد که به صورت انحصاری در اختیار یک تولیدکننده باشد، البته انحصار بعضی موتورسیکلت‌های وارداتی در اختیار یک شرکت خاص قرار دارد.

عضو هیات‌مدیره انجمن موتورسیکلت در ادامه به معامله قطعات و خود موتورسیکلت زیر قیمت تمام‌شده نیز اشاره کرد و گفت: در صنعت موتورسیکلت قانون این اجازه را می‌دهد که محصولات ۱۵ تا ۲۰ درصد زیر قیمت تمام‌شده محاسبه شود.

محمد خادم منصوری، رئیس اتحادیه فروشندگان دوچرخه، موتورسیکلت و لوازم یدکی با اشاره به افزایش قیمت موتور سیکلت در بازار، گفت: موتور سیکلت‌هایی که در بازار وجود دارند افزایش قیمت زیادی نداشته و موتورسیکلت‌های حجم بالای ۲۵۰ سی سی افزایش قیمت داشته است.

او بیان کرد: این دسته از موتورها پلاک نمی‌شوند حتی اگر در بازار به اسم موتور سنگین به فروش برسند. عدم عرضه این محصول در بازار باعث افزایش قیمت موتور سیکلت شده است.

به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان موتورسیکلت با عدم عرضه موتور در بازار قیمت قطعات یدکی آن ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش داشته است.

رئیس اتحادیه فروشندگان موتورسیکلت معتقد است که در حال حاضر بازار موتورسیکلت راکد است و یکی از علت‌های آن هم افزایش قیمت به شمار می‌رود. این در حالی است که اگر عرضه‌ای در بازار نباشد به طور قطع، قیمت‌ها بالا می‌رود.

منصوری در ادامه تصریح کرد: زمانی که قیمت‌ها متعادل شود این امر می‌تواند دست دلالان و سودجویان را در بازار کوتاه کند. در صورت حمایت دولت و مسئولان از این صنف به‌طور قطع بازار موتورسیکلت وضع بهتری به خود می‌گیرد.

صنعت موتورسیکلت در این ۱۵ سال اخیر تنها صنفی است که دولت با آن مشکلی نداشته و هیچگاه به بحث قیمت‌گذاری نرسیده است، زیرا قیمت‌ها با سود بسیار اندک تعیین شده‌اند. البته این استثنا در زمینه موتورسیکلت‌های وارداتی وجود دارد که شرکت‌های مادر آن‌ها در خارج از کشور تعیین‌کننده قیمت‌ها هستند.

 منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
کد خبر : 589
برچسب ها
اخبار مرتبط
نظرات بینندگان
بدون نظر
ثبت نظر
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
 
 
 
عقبگرد بورس
یارانه نقدی می‌تواند ۱۰ برابر شود
پراید ۹۳ میلیونی در بازاری با رکود کامل
چرا تغییر اطلاعات مشمولان سهام عدالت در سامانه ثبت نمی‌شود؟
«تسهیلات بنگاه های آسیب دیده از کرونا» را از «ایوا» بگیرید
تخمین‌های بنیادی از آینده بانک پاسارگاد
تشریح اقدامات، اهداف و نحوه تعامل با مشتریان بانک صنعت و معدن
تسهیلات ۲۰۰ میلیون ریالی بانک مهر ایران برای فرهنگیان
هیچگونه برنامه‌ای برای تعدیل پرسنل بانک‌های ادغامی نداریم
کاهش دامنه نوسان معاملات بورس به ۲ درصد تکذیب شد
بورس از نقطه قرمز عبور کرد
ورود 3 میلیون 580 هزار نفر جدید به بورس در سال جاری
رشد 30 درصدی درآمدهای مالیاتی
کاهش قیمت نفت در راه است
سود وام ودیعه مسکن ۱۲درصد شد
روز سخت شاخص در راه است
درخواست همراه اول از مالکین سیم‌کارت‌های اعتباری غیرفعال
کراس اوور خوش ساخت آلمانی در لباس قرمز کارمین! (+تصاویر)
برای نخستین بار بیش از 3 هزار ساعت از تاریخچه مخابرات دیجیتالی شد
هشدار پلیس فتا نسبت به سوء استفاده از طرح رجیستری
سیم‌کارت‌های گم‌شده در معرض بیشترین سوءاستفاده‌ها
جدیدترین آمار ضریب نفوذ تلفن ثابت در کشور اعلام شد
ربات ها کووید ۱۹ را از مرکز شهر پاکسازی می کنند
اینترنت رایگان برای عزاداری‌های محرم
واکسیناسیون گسترده روسیه علیه کرونا از ماه مهر آغاز می‌شود
دورکاری کارمندان مایکروسافت تا سال 2021 ادامه می یابد
روند فیلترینگ یک اپلیکیشن در آمریکا
تکمیل هر حمله فیشینگ 21 ساعت طول می کشد
افزایش ۹۵ درصدی ضمانتنامه‌های ریالی در بانک صنعت و معدن
مدیریت شعب البرز بانک رفاه در تجهیز مراکز درمانی استان مشارکت کرد
خاموشی های اخیر ارتباطی با صادرات ندارد
برای دریافت خسارت برقی اقدام کنید
نرخ تورم فرانسه چهار برابر شد
خروج بی سر و صدای سوداگران از بازار ارز
شاخص بورس از مرز ۲ میلیون واحد عبور کرد
مزد اضافه‌کاری کارگران با دستمزد امسال چقدر است؟
خبرهای خوش از تغییرات وام ودیعه در راه است
بیت‌کوین به 12 هزار دلار رسید
سهام عدالت اموات، الکترونیکی واگذار می‌شود
کاهش ۶۰ درصدی پذیرش مهمان در تهران

 

 

صفحه نخست درباره ما تماس با ما RSS
INFO@TODAYONLINE.IR

همه حقوق این سایت متعلق به روزنامه «امروز» است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است